Svar: Siddetid, genetik og skemad
9. december 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Man siger som regel at børn kan skifte øjenfarve frem til 1 års alderen, jeg har dog også oplevet børn som fik en øjenfarveændring op i skolealderen. Ikke at øjnenen skifter farve fra blå til brun eller omvendt, mere at øjnene kan blive mere blandende i farverne, mere grønlige eller grålige.
Hvorvidt han vil få brune øjne afhænger af hvor dominerende den brune farve er. Hvis din mands forældre f.eks. har blå eller grønne øjen, så kan din mand således godt være bærer af et blå-øje gen, selv om han har brune øjne. Der er altså ingen garanti for at selv om man har brune øjne, så får barnet dette.
Hårfarve kan skifte meget i årene frem. Selvom din dreng har forholdsvis lyst hår, så kan hårfarven sagtens skifte og med tiden blive mørk som fars.
I princippet så bør jeres dreng ikke sidde særligt længe i autostol, men I skal jo også frem i nogenlunde tid. Jeg synes derfor I skal sørge for at få ham mættet godt af og køre, når det er tid til han skal sove og så køre! Det er jo et eller andet sted vigtigt også at komme af sted.
Nu ved jeg ikke hvor langt I skal køre, men er det en tur på f.eks. 4 timer, så hold en pause ca. midtvejs, hvor I kan køre ind på en rasteplads/restauration eller lignende, få skiftet bleen og få lidt at spise osv. og kør videre derefter.
Når I kommer frem, så er det til gengæld vigtigt at I tager jeres dreng ud af autostolen og sørger for at han kommer til at ligge ned på et tæppe på gulvet eller ligge i sin lift eller lignende. Han skal ikke køre mere og han skal ikke sidde i skråstol eller lignende, da han har siddet nok den dag. Sørg derfor også for at folk som gerne vil snakke med ham ikke sidder med ham hele tiden, men sætter sig på gulvet og leger med ham der.
Med hensyn til skemad, så er det at han følger interesseret med et tegn på at han gerne vil prøve, men hvis han ikke er begyndt at vågne mere om natten og sove kortere og mere uroligt, så er der ikke noget i vejen for at du venter med skemaden. Mange børn kan sagtens leve godt på ammemælk til de er knap 6 mdr. gamle og et godt tegn er netop at de begynder at vågne mere og sove mere uroligt.
Fortsat held og lykke med det hele, rigtig god jul og god tur til Jylland.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske