Brev:
Mere om amning og overganskost
6. maj 2014
Alder:
9 mdr.
Mere om amning og overganskost
Kære Helen
Min datter er nu blevet 9 måneder og jeg har siden sidst jeg skrev arbejdet på at stoppe natte og morgen amningen. Det har taget noget tid, men nu er vi ved at være det der:) Den sidste uge har hun kun fået når hun blev puttet og så en gang i løbet af sen aften eller nat (får dog sutten 1-2 gange i løbet af natten). Har valgt ikke at give drømmemåltid – synes at det gav mere uro resten af natten og da jeg selv ofte går tidligere i seng end kl. 23 passer det mig bedre at vente til hun siger til. Har dog som en lille regel for mig selv at det helt skal være inden kl. 2 så det ikke går ud over morgenmaden.
Det har også gjort hun spiser lidt mere til morgenmad – men stadig ikke en fuld portion. Jeg fandt i øvrigt ud af at hun langt hellere vil have færdig grød. Havde ellers prøvet alle typer hjemmelavet endda blandt med risgrød og alverdens frugt mos, men nej. Tænker jeg kan prøve igen med hjemmelavet senere lige nu er jeg mere obs på mængden. Synes nemlig ikke hun spiser mere selv om 2 amninger er væk.
1. Jeg ammer 4 gange i døgnet dvs. før formiddags lur og før eftermiddags lur (og så selvfølgelig aften og nat). Men tror jeg har brug for et lille spark til at stoppe formiddag. Jeg synes det er svært at stoppe denne da hun ikke rigtig vil spise et mellemmåltid. Hun vil ikke rigtig noget brød andet end skorper, men det jo mere bare til at tygge i end det giver noget mad i maven. Hun vil gerne have meget lidt frugt mos og måske en enkelt appelsinskive. Vil ikke give grød da vi netop også er startet på godnat grød og yoghurt til eftermiddag. Derud over sover hun så godt om formiddagen – tænker det pga. amning? Her sover hun gerne 1½ time oftere og oftere uden hjælp til at komme videre i søvnen halv vejs. Det et sted mellem kl. 9-11. Eftermiddagsluren er vores kamp. Hun vil gerne ammes nu omkring kl. 13.30 men sove – nej hun vil feste. Først omkring kl. 14.30 vil hun sove nogenlunde uden kamp. Men sover kun mere end 40 min hvis jeg sover med hende eller vi går en lang tur uden stop overhoved.
2. Jeg har den seneste uge oplevet lidt tilbage gang i hvad hun vil spise. Det ikke som om hun lukker munden for skeen som du ofte nævner på dette tidspunkt. Hun var lige kommet godt i gang med mad i stykker og kan uden problemer selv tage gaflen med mad på i munden. Men nu spytter hun det meste ud igen selvom hun selv kom det i munden? Selv banan:( Det var derfor jeg i sidste uge begyndte på godnat grød da jeg blev lidt nervøs for at nat amningen skulle starte igen. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Prøver virkeligt at lade hende sidde selv med maden men hun kan ikke holde koncentrationen ret længe og når jeg så tænker hun må da spise bare lidt så går det meget bedre hvis hun sidder med et stykke legetøj og jeg lige får lidt skemad i hende.
Far kan på ingen måde få mere i hende - tror dog også det fordi han sidder helt oppe i hoved på hende - men synes han selv må prøve sig frem, men ofte må jeg tage over og får så lidt mere i hende.
Vores dagsrytmer er meget som du skriver i din bog, dog kan hun sjældent sove til kl. 7, men trækker gerne morgenmaden til kl. 7.30. Hun vejede for en uge siden 8,6 kg så er fint med vægtmæssigt, men synes kosten er ensformig.
Hun skal starte i vuggestue om 4 uger så jeg må snart stoppe amningen om dagen. Dog med langsom opstart da jeg først starter arbejde slut juli. Så har mulighed for at fortsætte amningen før eftermiddagslur lidt længere.
På forhånd tak
Hilsen mig