Svar: Mere om amning og overganskost
6. maj 2014
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du har fået amningerne skruet ned og det er super, at du nu giver en godnatgrød - det er helt rigtigt tænkt, for det sikrer hende for det første lidt ekstra næring og mæthed, nu hvor appetitten ikke er så stor og samtidig sikrer du dig, at hun ikke behøver søge brystet om natten, fordi hun er sulten.
Det er også super fint at lade hende selv melde sig før kl 02, og lægge hende til der i stedet for at amme hende før du selv går i seng. Det lyder som om at det fungerer godt for jer på denne måde og der er intet i vejen for at du gør sådan :)
Som du selv nævner, vil det være rigtig godt at trappe ud af formiddagsluren. I takt med at hun skal passes ude, vil det være naturligt at hun ikke længere ammes om dagen og det er en god idé at erstatte formiddagsamningen med et mellemmåltid i stedet.
Det er korrekt at hun sandsynligvis ikke vil sove helt så lang formiddagslur, når du begynder at springe amningen over. Men det gør ikke noget, for det vil sandsynligvis betyde at hun så begynder at kunne sove en lidt længere middagslur og det vil sandsynligvis også betyde at hun er klar til at blive puttet til før til sin middagslur, end hun er lige nu. Der er i princippet ikke noget i vejen med den rytme hun har. Hun må gerne sove som hun gør og middagsluren må gerne ligge kl 14.30, det er helt fint, men det passer måske ikke helt så godt ind i vuggestuens dagligdag… Nogle gange så løser det dog sig selv helt automatisk i takt med at hun bliver kørt ind i institution, fordi alle oplevelserne, alt det nye hun skal forholde sig til naturligt vil påvirke hendes rytme og hendes søvn.
Når du trapper ud af formiddagsluren, så kan du gøre det at du kun ammer hende fra et bryst i stedet for begge bryster. Du kan også gøre det at du tilbyder brystet, men forsøger at afkorte amningen lidt, så hun ikke får "helt lov til at spise færdig" og samtidig skal du jo så også tilbyde hende et mellemmåltid.
Et mellemmåltid vil ofte være lidt brød. Det kan være en lun bolle med lidt smør, ost, måske lidt frugtmos eller marmelade på bollen og så lidt frisk frugt i hånden. Du kan også give hende en frugtmos/frugtgrød med lidt mælk på - så er overgangen fra brystet heller ikke helt så stor…
Herefter vil det så være rigtig godt at du som sagt afkorter og tilsidst slet ikke ammer og jeg vil anbefale at du prøver at sætte hende i barnevognen og trille hende en tur, hvor hun sidder og kikker på verden. Læg hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat.
Det er ofte sådan at børn i denne alder sover mindre om dagen - de har rigtig travlt med at følge med i verden, vil hellere opleve end sove dagen væk og det kan du imødekomme ved netop at trille og lade hende sidde og kikke. Læg mærke til tidspunktet for hvornår hun så er parat til at sove, det kan give dig en idé om, hvornår du bedst kan putte hende uden at hun så behøver brystet først :)
Derudover så er der mange børn som ikke sover mere end 2.5 time samlet i løbet af dagen, f.eks. en formiddagslur på 45 minutter og en middagslur på 1.5 max 2 timer. Og hos jer lyder det næsten til at være sådan, bortset fra at lillepigen sover sin længste lur om formiddagen. Men det forklarer dog, hvorfor hendes eftermiddagslur måske er så kort og hun har svært ved at sove der.
Med hensyn til maden, så prøv om du kan motivere hende ved at tilbyde mad som hun selv kan sidde med og så supplere med en ske. Hjælp hende med at holde koncentrationen, lad hende smage fra din tallerken - det er nogle gange mere interessant end hendes egen mad, selvom det er samme mad :) Pas på ikke at kommenterer for meget på hvad hun spiser eller hvordan, sæt i stedet ord på det, du gerne vil have hun gør "ind i munden skat, ind i munden" og sæt ord på den gode mad "mmm dejlig mad, mam mam, smager godt". Hun bliver nu naturligt mere og mere bevidst om, hvad det hun gør, gør ved dig. Hun ved godt at hun får en særlig reaktion fra dig, når hun ikke spiser eller leger mere med maden :)
Varier mellem hjemmelavet og færdiglavet mad, så hun får så stor variation som muligt. Det er helt okay at du lige nu vælger at give hende grød som du køber, så hun lærer at spise mere morgenmad. På samme måde kan du til frokost også variere mellem mad du selv laver og mad du køber. Lige nu er det vigtigste at hun spiser og er tryg ved at spise, samtidig med at hun gerne må smage så meget forskelligt som muligt:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske