Svar: Søvn, rytme - 3 mdr.
6. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev - stort tillykke med lillebror! Og hvor dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage :)
Frederik lyder til at have en meget fin og alderssvarende rytme. I følge den plan du har sendt, så sover han 3 lure dagligt - en morgenlur, en formiddagslur og en lur i løbet af eftermiddagen. De sidste lur han tager mellem kl 17-19/20 lyder lige nu til at være en del af hans nattesøvn og samlet lyder han til søvnmæssigt at være dækket rigtig fint ind.
I følge dagsplanen, så er I også ved at komme ind i en rytme, hvor han tilbydes flaske før han puttes til lur og det er rigtig godt. Det gør for det første at han vil kunne sove lidt længere søvnstræk, men det passer også rigtig godt sammen med at han i løbet af 4-6 måneders alderen skal igang med lidt skemad. Det vil give god rytme og skabe god plads til både skemad og mælk hvis han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove. Så på den måde hjælper den rytme I lige nu er igang med, også med rytmen fremover:)
Du spørger om du skal prøve at få Frederik til at sove lidt længere om morgenen og det kan der faktisk godt være lidt idé i. Dette fordi han så stille og roligt vil kunne begynde at sove sin morgenlur lidt senere, så det bliver til en formiddagslur i stedet. Det kan være en fordel at ændre lidt på rytmen, så hans tre lure bliver til en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det kan både gøre at hans lure måske vil blive lidt længere og nattesøvnen lidt kortere og det vil ofte gøre, at tidspunkterne for mælk (og senere skemad) kommer til at passe ind i en hverdag, som passer med jeres familie. Både fars arbejdstider, storebrors skolegang osv.
Og ja - du må her gerne prøve at give ham en flaske allerde kl 05, hvis han begynder at røre på sig der, for at se om det kan ændre lidt på hans stå op tidspunkt og gøre at dagen så starter en lille smule senere.
Men når det er sagt, så fungerer den rytme I har lige nu - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungere :) Det kan sagtens tænkes at han i løbet af den næste månedstid selv vil begynde at ændre søvnvaner og at du vil kunne mærke en ændring i hans rytme - og så kan du prøve at skabe lidt nye rutiner i den forbindelse.
Gennemsnitligt vil børn i denne alder sove ca 15 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan at de sover 5 timer i løbet af dagen (fordelt på 3 nogle gange 4 lure) og sover ca 10 timer i løbet af natten. Og når jeg lægger tiderne sammen, så lyder det som om at jeres lille Frederik får den søvn, som han har behov for :)
Med hensyn til flaske sen aften, så er det ikke sikkert at Frederik vil kunne drikke nok af flasken, hvis han får den allerede kl 22, hvis han sidst har spist kl 20. I kan godt forøge, men det er ikke sikkert at han kan rumme mælk i maven igen så hurtigt efter et måltid. Hvis I gerne vil tidligt i seng, så må I gå i seng, men så være indstillet på at han så måske vågner et sted mellem kl 23 og 01 fordi han så er sulten og har brug for flaske der og det skal han så naturligvis have :)
I må gerne svøbe ham. Det virker godt, han falder til ro og sover godt især om aftenen og natten, når han er svøbt. MEN I skal naturligvis sikre jer at han ikke får det for varmt og især nu, hvor det bliver varmere i vejret, så er det vigtigt at han kan komme af med varmen, når han sover. Det lyder dog som om at Frederik selv begynder at sige lidt fra overfor svøbet nu og det hænger meget fint sammen med, at han måske begynder at bruge sig selv lidt mere motorisk. I takt med at børn begynder at trille og flytte på sig, vil de naturligt have brug for også at kunne skifte stilling under søvn og det er derfor helt normalt, hvis han så småt begynder at kunne virke lidt irriteret på svøbet, når han har sovet lidt. Du kan derfor prøve at svøbe ham, for at hjælpe ham til ro, når han skal sove, men så lette på svøbet, når han sover godt, så han stille og roligt sover videre uden at være svøbt tæt:) Du kan også bare lade være med at svøbe ham, når du fornemmer at han godt kan sove uden.
Det vil være rigtig godt hvis I kan prøve at minimere behovet for at blive vugget i liften. Han vil sandsynligvis vokse ud af sin lift inden for de næste 3-4 uger og det vil være godt at lære ham at sove, uden at han behøver være i den. I første omgang kan du prøve at stille liften i tremmesengen, så han vænner sig til at sove i tremmesengen, tage kalechen fra liften, så han kan se sig omkring. Så han til at starte med har trygheden fra den omsluttende lift, men lærer at sove, der hvor I ønsker han skal sove - og herefter så prøve at putte ham direkte i tremmesengen. Man kan købe f.eks. "brio bedrockers", så sengen også kan vugges lidt, hvis han stadig har brug for lidt bevægelse.
Det vil også være rigtig godt at tage ham ud af liften og putte ham direkte i barnevognen. Du kan her trille ham lidt, så han stadig lulles i søvn, det er helt okay med den alder han har, men så han lærer at sove i sin vogn, uden at der behøver være lift. Det vil være en rigtig god idé at vænne ham til at sove en længere lur midt på dagen i sin barnevogn og du må meget gerne gøre det til en vane at trille ham en lang tur - det er godt for både dig og ham at komme ud og gå en tur :)
Små skridt af gangen, så han hele tiden er tryg og falder godt til ro. Så hold fast i det som du lige umiddelbart fornemmer virker og skab ikke store forandringer fra den ene dag til den anden. Overføre små genkendelige ritualer samtidig med at du forsøger at lære ham ny - f.eks. lære ham at sove uden at være i lift, før du lærer ham at sove uden at skulle være i bevægelse.
Og ja - som du skriver, så er han jo stadig bare et lille barn, hvor det naturligvis er begrænset, hvor meget du kan styre :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og glæder mig til at følge jer igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske