Svar: Hård mave af jern?
6. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det anbefales at børn i 6-12 måneders alderen tilbydes ca. 8 mg jern dagligt, med mindre de med sikkerhed får mindst 400 ml jernberiget modermælkserstatning.
Jeg vil gå ud fra at det produkt du har købt sikrer dit barn de 8 mg jern dagligt, dette må du tjekke på indholdsdeklarationen.
Små børn kan desværre godt få hård mave af jerntilskud. Derfor kan det anbefales, at du giver jerntilskuddet sammen med lidt frugtmos, fordi det kan være med til at sikre bedre optagelse. Derudover er det vigtigt at sørge for at din datter tilbydes varieret kost og væske nok, ligesom du skal hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk, da dette naturligt også vil have betydning for hvordan hendes mave og tarm fungerer.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske