Svar: Smutvej til fisk
6. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig god idé at spise fisk og hvis I forældre ikke spiser fisk selv, så er det rigtig godt, hvis I kan lærer jeres datter at spise fisk.
Hun må gerne få fisk fra dåse - det kan være torskerogn, tun eller makrel. Hun må også gerne få sildepostej og i takt med at hun bliver ældre og bedre til at tygge, må du gerne give hende f.eks. sild, kippers, fiskefilet, laks, fiskefrikadeller osv. Ligesom hun også gerne hen af vejen må få rejer, muslinger mv. Der er mange muligheder og det behøver ikke være "kogt torsk" :)
Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Og især Omega-3 fedtsyrerne er vigtige. De har betydning for jeres datters udvikling - hendes nervesystem, hjerne, synssans, hendes indlæringsevne og hukommelse. Og disse fedtsyrer er livsnødvendige og skal tilføres via kosten.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser frisk fisk fremfor fiskeolie. Når vi spiser frisk fisk, så får vi både Omega-3 samt de naturlige vitaminer og mineraler. Fiskeoliekapslerne vil ofte ikke indeholde fiskens vitaminer og mineraler, men "kun" de vigtige fedtsyrer.
Hvis I slet ikke spiser fisk hjemme hos jer, så vil jeres datters indtag af fisk sandsynligvis blive begrænset. Så længe hun er så lille som hun er, kan du godt tilbyde hende fisk i mos, bruge fisk som smørbart pålæg osv. men i takt med at hun bliver mere bevidst om, hvad hun spiser - og hvad hun ser I spiser, så vil hun naturligt nok begynde at spise mindre fisk… Det vil jo også være naturligt at hendes mad er samme mad som jeres. Derfor kan I godt overveje om hun senere, når hun begynder at spise mere familiemad og derfor spiser samme mad som I andre, kan have brug for et dagligt fiskeolietilskud evt. sammen med en multivitaminpille…
I kan også overveje om I voksne måske skulle begynde at spise lidt mere fisk, for det er også sundt for jer :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske