Svar: 7 mdr. - mad og søvn
7. maj 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Nynnes mor
Tak for dit brev :)
Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud og det ser ud som om at Nynne er kommet rigtig godt igang med maden. Hun lyder til at være glad for at spise og det er rigtig dejligt :)
Du kan overveje om du vil lave hende grød udelukkende på modermælkserstatning, for på den måde at øge hendes indtag af netop modermælkserstatning. Det er vigtigt at hun tilbydes mælk nok og det anbefales at hun får modermælkserstatning til hun er 1 år. Hun må godt få lidt tykmælk, som du giver hende nu, men det er først efter 9 måneders alderen at komælk og komælksprodukter bør udgøre en større del af hendes indtag - det bør ikke erstatte modermælkserstatning, så længe hun ikke er ældre end hun er nu.
Jeg vil også anbefale dig at du giver hende lidt mme af en kop - gerne sammen med morgengrøden og også gerne sammen med aftensmaden, for på den måde at øge hendes indtag af mme lidt.
Derudover skal hendes behov for væske dækkes af vand. Og det er vigtigt at hun drikker vand nok - jeg tænker at hun må være ret god til at drikke vand :) Jeg ved ikke hvor fysisk stor din datter er, men hendes væskebehov ligger høst sandsynligt mellem 1000-1500 ml væske i døgnet. Og i følge din plan, så får hun kun to flasker i døgnet - i alt 400-500 ml. Hun skal altså drikke en hel del vand af kop, for at få væske nok...
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og først i 10 måneders alderen vil de ofte kunne nøjes med 2 flasker, som jeres datter får nu… Du skal naturligvis her holde øje med at hun tisser som hun skal, at urinen ikke bliver gul, koncentreret, lugter. Det er vigtigt at hendes urin er helt klar og at hun har godt tunge tissebleer. Hvis det er tilfældet, må du gå ud fra at hun drikker nok - også selvom hun kun får to flasker i døgnet :) Du skal også være indstillet på at hun nogle nætter måske vil vågne og virke søgende, og at det så er vigtigt at du her giver hende mælk, så hun får det ekstra væske og ikke holdes hen med f.eks. en sut :)
Med hensyn til familiemad, så må hun få stort set alt med den alder hun har nu og det er rigtig fint at lade hendes mad tage udgangspunkt i den mad som I andre spiser. Det kan lige nu være rigtig fint med forskellige retter med ris, f.eks. boller i karry eller rødspætte med ris og mild karrysovs. På grund af indholdet af arsen i ris, bør I ikke spise ris hver dag, men det kan fint indgå som del af en varieret kost. Hun må også gerne få pasta, spaghetti og lignende - men på grund af indholdet af gluten, bør indtaget af dette også holdes lidt nede. Da hun allerede er igang med brødhapsere, får hun naturligt også gluten den vej igennem og hun må gerne få gluten, men indtaget skal øges gradvist i løbet af de næste måneder.
Kartofler er godt og meget gerne sammen med andre grøntsager - og meget gerne rodfrugter. I kan bage rodfrugter i ovnen og hun kan få dem moset med lidt sovs eller hun kan få en kartoffelbåd eller en rodfrugtsbåd i hånden, som hun selv kan sidde med og gumle på. Det samme gælder f.eks. blomkål og broccolibuketter, som du kan koge og hun så derefter kan sidde og tygge sig igennem.
Hun må meget gerne få kød af forskellig slags. Det er bedst med hakket kød. Det kan være en kødsovs, hvor kødet har stået og simret på panden i tomatsovs, krydret med løg, timian, oregano eller lignende. Hun må også meget gerne få kødboller, frikadeller osv. Varier mellem de forskellige kødtyper, så hun får både kylling, kalkun, svin, kalv, okse, lam osv. Indmad må hun også gerne få :)
Fisk er vigtigt og det vil være rigtig godt, hvis I kan spise fisk flere gange om ugen. Det kan være laks bagt i ovnen, det kan være lidt torsk, rødspætte eller lignende som du koger og hakker fint. Det kan også være fiskefrikadelle, som I laver til jer alle en aften. Du kan også med fordel bruge fisk som smørbart pålæg - sildepostej eller smørbar torskerogn er f.eks. en mulighed.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. fra 4-18 måneder og udgangspunktet er netop familiemaden og retter, hvor I kan spise mere eller mindre det samme. Du kan her også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvorvidt hun må få det samme som I voksne vil spise. Og ja hun må godt få lidt mayonnaise.
Med hensyn til den lange formiddagslur, så lyder det som om at hun har brug for denne og det lyder også som om at hun trives med sine to lure dagligt på denne måde. En måde at flytte lidt på middagsluren på, kan dog være at du prøver at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det vil sige at hun kan få frokost kl 11.30 som nu, her efter komme i bad og så få en flaske og måske sove kl 13.30-14 i stedet for kl 13 - så eftermiddagen ikke bliver helt så lang for hende, som den gør lige nu… Alternativet er at vække hende fra formiddagsluren, men det synes jeg umiddelbart vil være synd, når hun nu har så stor glæde af at sove de sammenhængende timer - og du kan risikere at det vil påvirke hendes ellers så gode nattesøvn, hvis du begynder at afbryde hendes søvn om dagen:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske