Svar: Mors kostomlægning
11. maj 2014
Alder:
17 mdr.
Kære Frederisk mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at du mærker at en kostomlægning har hjulpet jeres familie. De nye vaner lyder til at være gode og I forældre har tabt jer og vil naturligvis gerne bibeholde denne nye linje :)
Det vil dog være en rigtig god idé at I fortsat tilbyder kartofler, pasta, ris og lignende til jeres dreng. Han bør stadig få en del af disse kulhydrater. Han er motorisk meget aktiv og vil bruge sig selv rigtig meget hver dag - går, kravler, løber, klatrer og bruger rigtig meget energi og her er kulhydraterne vigtige. Du kan med fordel sammensætte hans tallerken med mad, sådan at en kvart tallerken er kød, fisk eller fjerkræ, en kvart tallerken er kartofler, pasta, brød osv. og en halv tallerken er grøntsager. Derudover meget gerne lidt sovs, dressing osv.
Hvis I spiser meget fedtfattigt og indtager kost med et højt proteinindhold, så vil jeres dreng naturligvis også spise dette - og hans kost skal også tage udgangspunkt i jeres kost. Men han skal stadig have smør på brødet, selvom I ikke selv spiser det, han skal stadig have letmælk og letmælksprodukter med 1.5% fedtindhold, selvom I spiser skyr og andre produkter uden fedt, og han skal have forskellige kulhydrater som pasta, ris, bulgur, brød osv. Hans grøntsager bør også stadig koges eller laves i ovnen - giv ham ikke for meget råkost.
Vi skal naturligvis holde øje med at vores børn ikke bliver for tygge, men det er modsat også vigtigt at sikre barnet fedt nok i maden, så længe de er små - og "tumlings-direktør-mave" hører sig til, når man er 1.5 år gammel! Når han nærmer sig de 3 år, så vil det "babyagtige" forsvinde, topmaven vil rette sig ud i takt med at der bliver mindre svaj i ryggen og i lænden og barnet virker naturligt mere rank. Lige nu hører topmaven til og hans vægt lyder rigtig fin :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske