Svar: Jerndråber.
14. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du må gerne give din datter jerndråberne sammen med d-dråberne, hvis det er lettere for dig.
Det er dog en god idé, at du giver dråberne adskilt fra maden, altså et par skefulde mad, en ske med dråberne og så et par skefulde mad og ikke blander det op i hendes mad, for hvis hun så ikke spiser det hele, så ved du jo reelt ikke, om hun har fået det…
Når jeg anbefaler at give jerndråberne sammen med lidt frugtmos om formiddagen, så er det fordi at frugtmosen kan fremme optagelsen af jern i kroppen. Hvor mælk og mælkens indhold af calcium kan hæmme optagelsen af jern. Samtidig så smager jerndråber ikke altid godt og sammen med lidt frugtmos kan de glide lidt lettere ned. Hvis barnet får jern, der ikke smager godt, sammen med skemaden, så vil der naturligvis være en risiko for at barnet begynder at afvise skemaden, fordi barnet forbinder dette med noget som smager dårligt...
Håber du kan bruge dette lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske