Svar: Hvor meget kød i grøntsagsmos
14. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Du
Tak for dit brev :)
I begyndelsen skal kød og fisk kun udgøre en lille del af grøntsagsmosen. Det vil sige f.eks. en spiseskefuld til ca 1 dl. mos. Det er vigtigt ikke at lave mosen med alt for meget bid, for så vil det naturligt være svært for din datter at bearbejde det i munden og synke det. Mosen skal stadig være cremet og kød/fisk vil give lidt struktur og lidt tyggemodstand, men uden at hun "kløjs" i det.
Stille og roligt kan kød og fisk så naturligt begynde at udgøre en større del af måltidet, ligesom du kan begynde at mose grøntsagerne lidt grovere f.eks. med en gaffel, så hun vænner sig til at spise mad med mere bid.
Det betyder ikke så meget om mængden lige er fordelt helt korrekt med antal gram af henholdsvis kød, fisk, kartofler, grøntsager osv. Det vigtigste er at din datter bliver mæt og at hun trives og nyder det at spise.
Fødevarestyrelsen har lavet nogle anbefalinger for frokostmåltidet i daginstitutioner og jeg skal sende dig et separat link, hvor du kan læse om dette. Det kan give dig en idé om, hvor meget det anbefales at børn får af forskellige fødevarer. Men prøv at lade være med at gå op i gram og mængde - prøv at holde fast i variation og at din datter kan lide maden og er glad for at spise varieret:)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske