Brev:
Modermælk/erstatningsmængde i opskrifter
14. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Modermælk/erstatningsmængde i opskrifter
Kære Helen.
I overgangen til skemad med min datter, har jeg malket ud og anvendt modermælk til at blande i skemaden, fremfor modermælkserstatning. Det fungerer fint og min datter har modtaget al mad med tillidsfuld åben mund og glæde.
Fantastisk!
Både af egen SP og af dig, i din bog, har jeg fået at vide at konsistensen skal være lind og cremet og jeg har brugt modermælken til, dels at få rette konsistens, dels til at få rette temperatur, da den kolde mælk fra køleskabet afkøler den varme grød/mos. Så jeg har ikke gået så meget op i mængden af mælk, men ligesom bare tilføjet en lille sjat fra gang til gang.
Så den anden dag, da jeg nærlæste din øllebrød eller også var det havregrøds opskrift, studsede jeg meget over, at der stod at der skulle min 1/2 deciliter modermælk i, for så meget har jeg på intet tidspunkt kommet i noget af hendes skemad, da det meget let bliver noget meget tyndt sjask - selvom jeg har fulgt opskrifterne.
Jeg er ellers meget glad for din mad bog og din kærlige måde, men lige der fik jeg lige "første gangs moderlig stress" og blev nervøs for om jeg har gjort noget forkert.
Jeg ammer stadig min datter og tilbyder hende brystet flere gange i løbet af en dag end du foreslår i dagsplanen. Hun trives og ligger perfekt på kurverne iflg.læge og lokal SP, så - ja, nu kommer enden af den lange historie og dermed spørgsmålet:
Bør jeg gå op i at jeg ikke kan få konsistensen til at passe, hvis jeg bruger så meget modermælk som du skriver i dine opskrifter, - og derfor bruger betydeligt mindre?
Jeg tænker naturligvis på om jeg skal være bange for hun ikke får modermælk nok?
Tak igen, som altid :)