Svar: Modermælk/erstatningsmængde i opskrifter
14. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Kære søde du
Ingen stress og ingen dårlige moderfølelser! Du har gjort det helt rigtige, fulgt din fornemmelse og tilsat den mængde mælk til grød og mos, som du fornemmede gav den rigtige konsistens - og det er præcis sådan du skal gøre:)
Det er rigtig godt at bruge både fedtstof og mælk i den hjemmelavede mad, og det skal du blive ved med, - men du skal tilpasse mængden af mælk, som du har gjort. Nogle gange skal der lidt mere i, fordi grøden er meget tyk, andre gange skal der mindre i, for ellers bliver grøden for tynd:)
Det samme gælder i øvrigt andre opskrifter til babyer - når der f.eks. står en lille gulerod, to kartofler eller andet, så afhænger mængden jo også af hvor store grøntsagerne er, og du skal derfor lave et individuelt skøn og forsøge at blande og mikse grøntsager osv. så din datter får så stor en variation som muligt. Faktisk er det rigtig godt at retterne ikke altid bliver helt ens, netop fordi hun så får variation naturligt tilbudt og har du lyst til at prøve at komme en ny grøntsag sammen med noget hun er vant til at få - ja så gør du bare det :)
Fortsat god appetit - og ro på :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske