Svar: 2 årig bange for fyrværkeri
11. december 2004
Alder:
2 år
Hej med dig
Det er normalt at børn bliver bange over en høj og intens, truende lyd, det kan være fyrværkeri eller musikken i en for dem uhyggelig film.
Jeg tror det er meget vigtigt at man lader barnet være bange, altså forstået på den måde at man ikke tvinger dem til noget de ikke vil og kalder dem 'din pivskid' osv. men at man lytter til dem og anderkender deres angst. Samtidig er det dog også meget vigtigt at man ikke selv virker bange, fordi børnene jo spejler sig i forældrene og hvis de mærker forældrenes utryghed, så bliver de selv utrygge.
For nogen vil det blive værre af at man begynder at skyde fyrværkeri af og jeg tror umiddelbart ikke at man kan 'hærde' barnet på denne måde. Men for nogen hjælper det naturligvis at man på den måde gør det til 'noget ufarligt', det må I vurdere.
Hvis han er så bange som du beskriver og også vågner af bragene udenfor, så tror jeg det er vigtigt at du holder om ham og fortæller ham at det er okay: 'Bliver du bare så bange for bragene, det er også voldsomt' 'Kom nu kan du sidde her hos mor imens, jeg passer på dig'.
På samme måde nytårs aften, så bliv indenfor 'det er så voldsomme brag, buum siger det, men der sker ikke noget og nu står vi her ved vinduet og kigger på det'.
Når han bliver bange så handler det nok om at han ikke kan forholde sig til de brag der kommer. Han bliver forskrækket over dem og forventer ikke at der kommer et brag.
En bordbombe bliver nogen børn også bange for, men når man ved at barnet er bange kan man f.eks. prøve at gøre det lidt sjovt, ved at forberede barnet 'Skal vi prøve at tænde den her, så siger det Bum, men vi kan holde os for ørerne imens' og når bomben så er sprunget så kan man fokusere på det der kom ud af den. Man må hele tiden vurdere, hvordan barnets reaktion er og samtidig vise i sin egen rolle at man tager det roligt.
Tilsidst vil jeg lige sig, at fyrværkeri er der jo bestemt ikke noget i vejen for at være bange for, det er jo temmelig farligt så lidt medfødt respekt er jo godt nok.
Håber I får en god nytårs aften.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske