Svar: Videre med mad - 8½ mdr.
11. december 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lillia
Jeg synes umiddelbart at planen for dagen ser fin ud i forhold til din datters alder. I takt med at hun bliver lidt ældre, bliver hun dog også bedre til at tygge og bør få mere fast føde. Jeg kan se at hun får rugbrødshapsere og det er rigtig godt, men fra 9 mdr´s alderen er overgangsperioden sådan set slut og hun skal have mere af jeres mad. Hun har også behov for at udvikle sit pincetgreb.
En plan efter 9 mdr´s alderen kunne se således ud.
Morgen: Øllebrød eller havregrød
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, samt en ½ banan eller anden frugt
Frokost: Rugbrødshapsere, gerne med tilbehør af lidt kogte majs, ærter, gulerod, rød pebberfrugt
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost og frugt som tilbehør
Før aftensmad: Lidt 'grønt' som ærter, gulerod, majs mv. som til frokost
Aften: Aftensmad som I andre spiser og gerne en portion frugtgrød med mælk som dessert
Mælk kan din datter tilbydes af kop. Blå allomin 2 kan serveres koldt eller du kan give hende sødmælk. Mange børn har også behov for en flaske at sove på, helt frem til 1 års alderen og her skal du give erstatning. Hvis hun er meget glad for vælling kan du godt bibeholde denne, men i princippet kan hun få almindelig erstatning. Vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød og i alderen 9-12 mdr. bør barnet kunne spise godt og dermed tage behovet for dette gennem kosten i løbet af dagen. For mange familier er det dog vællingen der fungere og det er okay, synes jeg, frem til 1 års alderen.
Den samlede mælkemængde er ca 3/4 liter i døgnet og frem mod 12 mdr´s alderen nedsættes dette til 500ml, som vil dække hendes behov fremover. Det ser derfor fint ud.
Mælk kan hun også få på frugtgrød eller sin øllebrød/havregrød og dette tæller også med i regnskabet.
Juice må hun gerne få, det er helt okay, bare det ikke er i voldsomst store mængder. Vand gives fortsat som tørstedrik.
Så alle julens dejlige retter and, flæskesteg, rødkål, risengrød (lavet på sødmælk), appelsiner mv. Verden ligger åben for jer.
Fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske