Svar: Sulten baby - hvordan gribes det bedst an?
23. maj 2014
Alder:
2 mdr.
Kære mor til 2.
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at lillebror trives så godt - og dejligt, at han er glad for flasken:) Der er som du skriver lidt forskel på om man ammer eller giver flasker - hvor børn der ammes i princippet ikke kan spise for meget, så kan børn der får flaske godt overspise. Det er lettere at spise af en flaske, det tager ofte kortere tid.
Det er rigtigt at den gule Allomin ikke er på markedet mere og der er ikke andre, som producerer "mere mættende mælk". Derfor har du ikke den mulighed at benytte dig af. I stedet kan du gøre det, at du prøver at dele måltidet i to - så du giver flaske, holder en pause undervejs, hvor han bøvser af, snakker og hygger lidt og så give ham flaske igen og lade ham spise færdig. Det at forlænge måltidet på denne måde kan gøre at han begynder at registrere lidt mere mæthed.
Det er dog ikke alle børn som vi accepterer at man afbryder deres måltid, når de er halvvejs og hvis han bliver frustreret og ked af dette, så må du naturligvis lade ham spise færdig. Det kan dog være en god idé at tilbyde ham en sut i forlængelse af måltidet, så han får sit suttebehov dækket. Når børn der får flaske søger flasken ekstra meget, så er det nemlig ikke altid fordi de har brug for den ekstra mælk, men kan i stedet godt være fordi de har et stort suttebehov.
Når man giver flaske, så spiser barnet som sagt ofte hurtigere, hvor en amning vil tage længere tid. Det betyder at børn der får flaske, godt kan have ekstra brug for sutten. Et barn dier (sutter) måske på brystet i en halv time eller mere, hvor et barn der får flaske måske sutter på og tømmer flasken i 10 minutter - og her er sutten i forlængelse af måltidet derfor en god idé.
Han udregnede behov er 1/6 af hans vægt i døgnet og det betyder at hvis han vejer 7 kg nu, så må han faktisk gerne få mellem 1100-1200 ml i døgnet. Spiser han lidt mere er det også okay, men prøv om du kan holde dig på cirka det niveau lige nu.
Hvis han når han bliver fire måneder stadig virker ligeså sulten, så kan man godt overveje at give ham lidt majsvælling. Han bør max få to flasker svarende til 400 ml i døgnet, hvis du vælger at give ham dette.
Hvis dette ikke er nok til at mætte ham, så kan du starte op med lidt skemad. Jeg vil anbefale at du giver ham skemad til frokost i starten, og så kan du godt bibeholde en flaske vælling til natten, hvis han er vant til at få dette. Hvornår du starter op med skemad skal ikke afhænge at hans alder, men af hvornår han virker parat. Han skal kunne holde hovedet selv, åbne munden bevidst efter skeen, hans mave skal fungerer godt osv.
I starten vil det være små mængder skemad, små smagsprøver og ikke noget der mætter ham. Skemaden vil komme ud over hans vanlige indtag af mælk. En flaske vælling vil derfor sandsynligvis mætte ham lidt mere, fordi han jo kan drikke 200 ml vælling af en flaske. Effekten af vælling kan derfor være en anden end effekten af opstart med skemad - i hvert fald lige i starten.
I følge de nye anbefalinger, så anbefales vælling normalt først fra 6 måneders alderen, men i situationer som jeres, hvor der er tale om en meget sulten dreng, vil man godt kunne forsvare at starte op med lidt vælling i 4 måneders alderen. Du kan starte med en flaske og se hvordan det går og hvis det fungere godt, kan du prøve med to flasker i døgnet, f.eks. aften og sen aften.
Håber du kan bruge dette lidt videre - og dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og mad. Håber du bliver glad for den, tak! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske