Svar: Hjælp til rytme, mad og putning II
28. maj 2014
Alder:
3 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Der er rigtig mange spørsmål og rigtig mange overvejelser og desværre nok flere end jeg lige umiddelbart kan komme omkring i brevkassen - men jeg vil prøve at svare så godt som muligt og i den rækkefølge jeres spørgsmål stilles:)
Det lyder som om at jeres dreng trives med NAN sensitive og at det fungerer med udtrapning af movicolen. Det lyder derfor som om at I skal forsætte med dette og ikke ændre noget her.
Det er meget sandsynligt at han let bliver overstimuleret. Han har en alder, hvor han naturligt oplever med alle sine sanser - han hører, smager, føler, dufter og verden er et stort bombardement af sanser. Og han bliver naturligt træt. Samtidig har han en alder lige nu, hvor han begynder at opleve verden mere bevidst. Han begynder at have lidt rumfornemmelse og han skelner tydeligt om han er hjemme eller ude. Han vil i denne alder ofte også begynde at vægre sig mod fremmede og kan blive rigtig ked af det, hvis bedsteforældre eller andre vil holde ham eller kikker for meget på ham. Og det betyder alt sammen at han kan have ekstra behov for hjælp til at overgive sig til søvnen.
Han har naturligt brug for at blive skærmet og det hjælper ham f.eks. at blive puttet i barnevognen, fordi han der ligger under kalechen og den hjælper ham således til at koble fra overfor verden og dermed bedre overgive sig til søvnen. Ligesom det ofte vil hjælpe at sove tæt ved jer, gerne i soveværelset for nedrullede gardiner i et køligt og mørklagt rum.
Hos det spæde barn er det indre ur ikke helt passet ind til hverdagen og det skal hjælpes lidt på vej. Hos nogle børn går det lidt lettere end hos andre børn - her er børn forskellige og det kan sagtens tænkes at jeres dreng har brug for lidt hjælp, når han skal sove, netop ved at I skærmer, triller ham en tur og på den måde luller ham i søvn - og stille og roligt får skabt en rutine og rytme omkring dette, omkring måden han falder i søvn på.
Det vil naturligt være sådan at dage varierer. Jeres dreng vil have dage, hvor han sover mere og dage, hvor han sover mindre. Men måden I putter ham på, - den rene ble, det at blive svøbt, putte sig og få flasken, blive kærtegnet på samme måde osv. og derved blive puttet og lullet i søvn - det vil være ens og bliver på sigt dermed genkendeligt og også trygt. Han ved, når dette sker, så er det sove tid.
De dage, hvor I skal i mødregruppe, til læge eller andet, vil rytmen naturligvis kunne blive forstyrret, men prøv om ikke I kan tilrettelægge de fleste dage, så det kommer til at passe med en rytme. I kan måske planlægge jer at handle, hvor han sover i sin barnevogn imens og komme varer under vognen, så I på den måde handler imens han sover eller lignende. På sigt bliver det naturligt lettere, fordi han jo bliver ældre.
Når man starter med en rytme, så vil det være godt at have et nogenlunde ens putteritual. Altså samme måde at putte ham på, så han lærer at forbinde disse ritualer med at skulle sove. Og det er her en rigtig god idé at lade mælk indgå som en fast del af hans putteritual.
Det vil med den alder han har ofte være en god idé at arbejde på 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Og her have mere fokus på at han får disse tre afbræk i løbet af dagen end lige hvad tid de ligger eller hvor lang tid han sover. Dog ja - en god idé at arbejde på en lidt længere middagslur, fordi det kan hjælpe jer og ham senere hen. Viser det sig at han trives bedst med en længere formiddagslur (og det lyder faktisk sådan), så er det også helt okay - man skal ikke være rigid.
Et fast stå op tidspunkt er på sigt en god idé - jeg plejer at anbefale fra ca 6 måneder. Lige nu er han stadig så lille at hans søvn naturilgt vil være mere fleksibel og han tåler ikke rigtig, hvis I piller for meget ved hams rytme. Det er til en vis grad nødt til at være som han viser behov for.
I takt med at han bliver 4-6 måneder så er det tid til skemad. Dette vil på sigt også hjælpe til mere rytme og på den måde arbejder tiden for jer. Det at få skemad fast hver dag, påvirker også det indre ur. Det vil være godt at arbejde på en rytme, hvor han på sigt får skemad, når han vågner og tilbydes mælk før han så skal sove igen. Stadig altså mælk sm en fast del af hans putteritual.
Den faste rytme, det at han begynder i løbet af de næste 2-3 måneder at få tilbudt lidt skemad, vand af kop, mælk før lur osv. vil sammen med den fysiologiske ændring i hans søvn være med til at gøre at hans indre ur fornemmer, hvornår han er sulten og dermed klar til at spise og hvornår han er mæt. Ligesom det har betydning for hvornår han føler sig træt og parat til at sove. På sigt hjælper det jer altså så han netop er sulten og parat når han tilbydes mad og er parat til at sove, når han skal puttes.
Når jeg anbefaler flaske sen aften, så er det ikke meningen at han skal vækkes til denne, men derimod tilbydes den mere eller mindre i søvne. Hvis han vågner og knirker om aftenen, så kan du godt udnytte denne periode til at forsøge med en flaske - det at få flaske sen aften og dermed ikke sove helt så mange timer om natten uden mælk vil naturligt påvirke hans dagsrytme. Det har stor betydning for hans rytme om dagen at mælkeindtaget dækkes over 24 timer og ikke kun over 12 timer:)
Det er meget forskelligt hvor lang tid et måltid tager - normalt vil jeg sige max en halv time. MEN når det er sagt, så kan man med børn i denne alder nogle gange med fordel give mælken af to omgange, så barnet får lidt mælk når det vågner, herefter bliver pludrer I lidt, leger lidt, skifter ble osv. og så får han flaske igen før han så puttes til lur. Ved at dele måltidet i to, så vil han måske kunne spise lidt mere og dermed kan et måltid jo i princippet godt varer 1.5 time… Men normalt vil det være fint at give ham flaske og så putte ham derefter - så han spiser og falder i søvn.
Når jeres dreng vågner op efter 45 minutter, så skal I prøve at se på ham. Hvis han virker træt, pylret, smasker, klynker osv. så prøv at lade ham ligge, kærtegn ham, tril ham lidt i barnevognen eller lignende og falder han i søvn igen, så er det godt, så har han behov for det. Men vågner han op, griner, smiler og pludrer med jer, så er han ikke til at sove mere og så tager I ham op, leger med ham osv. og så puttes han igen senere. Det vil naturligt ofte være sådan, at hvis han ikke har sovet så meget, så vil han være klar til at blive puttet hurtigere igen, men har han fået en god lang lur, så vil han måske også have energi til at være vågen i længere tid og så er han det - den fleksibilitet skal der være.
I kan ikke få ham til at sove på kommando, men skal følge ham og de signaler han viser. Men for nogle er det svært at se barnets træthedstegn og her kan det nogle gange være nødvendigt at kikke lidt mere på klokken. Det kan derfor hjælpe nogen at sige "nu har du været vågen i 2 timer, så nu skal du vist sove igen" og så gøre klar til dette - også selvom barnet ikke nødvendigvis virker træt, men simpelthen fordi man fornemmer at han ellers bliver overtræt. Men protesterer han voldsomt mod at skulle sove, så har man måske aflæst ham forkert eller kræver søvn han ikke er parat til og så må han naturligvis op.
Tiden arbejder for jer - I tænker alt for meget om hvad og hvis. Han er stadig en meget lille dreng og mange ting vil løse sig efterhånden. I skal prøve ikke at problematisere noget, som endnu ikke er et problem og sige til jer selv at det er helt okay at hjælpe jeres lille dreng. I gør ikke noget forkert.
Jeg kan fornemme at I er rigtig mange for at han skal blive afhængig af flasken og afhængig af mælken for at falde i søvn - men det er ikke sikkert at han bliver det og lige nu er det helt naturligt at han får flaske, når han skal sove. Og det er derfor helt okay, hvis I putter ham i seng og giver ham flaske der. Altså egentlig modsat det I gør lige nu. Det vil sige starter med at skifte ham, sidde lidt med ham, give ham flaske i jeres favn og i soveværelset og derefter flytte ham langsomt over i hans seng eller putte ham i sengen og give ham flasken imens han ligger der. Det er langt at foretrække dette fremfor at han græder og bliver ulykkelig. I skriver at han nogle gange kan skrige græde, bare I går ind i soveværelset og det er uhensigtsmæssigt. Det kan også nogle gange hjælpe at I lægger jer med ham i dobbeltsengen og lader ham få flaske der tæt hos jer. Og igen - det er helt okay :)
Det er korrekt at flaske før putning på et tidspunkt forsvinder, men det er ikke endnu og det sker gradvist. Han vil have glæde af at få en flaske før putning, når han er 1 år og stille og roligt kan han lærer at få lidt mælk af en kop, få læst godnathistorie, putte med en bamse osv. Men det kommer hen af vejen, det er ikke endnu. Og hvordan man gør kan vi tage til den tid - en ting af gangen :)
Hvis han tydelilgvis ikke vil sove, græder, skiger, kæmper imod, så skal I ikke kæmpe med ham, men derimod tage ham op til jer, vugge ham, eller lægge jer med ham, evt. tage ham med tilbage i stuen, - gøre hvad der nu er nødvendigt for at få ro på og skabt en god fornemmelse omkring det at skulle sove og herefter kan I så prøve at putte ham igen. Det er netop vigtigt at det er hyggeligt og dejligt at skulle sove og det er det ikke, hvis hver aften bliver en kamp med skrig og skrål, fordi I vil et og han har behov for noget andet.
Når han puttes så skal han ikke være vågen ej heller dybt sovende. Han skal være døsig. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning, prøv at lægge ham fra jer, når I kan fornemme at han næsten sover men ikke sover helt. Flytte ham fra jeres favn lige der, hvor det er tydeligt at han ikke kan holde øjnene åbne. Stå ved ham, holde hænderne på ham, lulle ham i søvn, så han fornemmer at han ligger i sin seng. Hvis han ligger i barnevognen, så tril den frem og tilbage - liften skal han nok stille og roligt ud af og lære at sove uden:)
Der er ikke så meget nyt i det at indføre et putteritual. Der er ikke nogen store skift eller ændringer - et putteritual er egentlig alt det som du sandsynligvis allerede gør, - skifter bleen, snakker, pludrer, giver nattøj på, evt. svøber, holder ham i favnen, giver flasken og putter ham i seng eller vogn eller giver flasken imens han ligger der. Det har han været vant til fra han blev født - at få mælk og skulle sove. Dit "shh-shh", dine kærtegn, en spilledåse, hvid lyd eller andet kan godt introduceres, men det er ikke en voldsom overgang, det indgår sammen med eller som del af de faste ting I allerede gør.
Nogle børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og det er ofte noget de vokser fra. Hvis han konsekvent vågner efter 45 minutter, så må I gerne stå parat hos ham og med jeres hænder, nærhed, en sut, kærtegn, vugge eller trille ham osv. lulle ham videre i søvnen, så han ikke vågner helt op, men netop sover videre. Og ja - så kommer han videre i søvnen og får flere stadier af sin søvn, også selvom han har haft en lille let opvågning.
Mine angivne tider er kun en rettesnor - igen man skal ikke være rigid. De ca 5 timer om dagen og 10 timer om natten er for at give jer en idé om, hvad I kan forvente nu. At nattesøvnen f.eks. ofte ikke er længere og at det derfor er naturligt at han sover fra 22 til 08 og at aftenerne derfor er aktive.. sådan er det hos mange børn, ikke hos alle men hos mange.
Hvis han sover en kort formiddagslur, så vil han sansdynligvis af sig selv have brug for at sove en længere middagslur. Hvis han ikke af sig selv viser tegn til at ville sove længere lur, så må I naturligvis gerne trille ham eller lægge jer med ham, for at se om I på den måde kan få ham videre i søvnen. Det kan dog også være at han lige den dag vil sove lidt kortere lure og gå tidligere i seng, og så kan I så glæde jer over at I havde mere aften og partid netop den dag:)
Skemad er ikke endnu - det er tidligst fra 4 måneder og måske vil han være 5 måneder eller mere før han er parat. Det tager vi til den tid :)
Puttetidspunktet omkring kl 20 vil de fleste forældre opleve omkring 6 måneders alderen. Her ændrer rytmen om dagen sig og det spiller ind på puttetidspunktet om aftenen. I er nødt til at give det tid. I kan ikke lige nu påtvinge ham en rytme og dermed ikke påtvinge ham at sove kl 20 eller senest 21 - det kommer hen af vejen. Rigtig mange faktorer spiller ind og han er stadig en meget lille dreng, som I er nødt til at være lidt fleksible omkring.
Og jo - det er naturligt frustrerende at han spiser meget varieret og derfor også sover meget varieret. Det er derfor det er så hårdt at få et barn - man ved aldrig hvor når de sover, hvor længe de sover og det gør det svært at have overblik og svært at planlægge særlig meget… :) Men det bliver lettere med tiden og om 3 måneder (selvom det kan virke uendeligt længe) så vil verden se anderledes ud end den gør lige nu..
Det lyder som om at min dagsplan med tider forvirrer mere end den gavner, hvilket naturligvis ikke var min mening. Normalt sætter jeg ikke tidspunkter på dagsplaner til børn før de er mindst 4 måneder - netop fordi deres tider for søvn og mad ofte varierer. Jeg skønnede dog at det kunne hjælpe jer lidt - og jeg tog fejl. Det er jeg ked af. Jeg tænker derfor at det vil hjælpe jer bedre med en dagsplan uden tider, men blot med rytme:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre, vågner og får evt en lille flaske igen - nogle har brug for denne, andre behøver den ikke.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3 lur, som ofte er den korteste lur
Aften: Flaske. Spiser måske hyppigt aftenen igennem og puttes til natten.
Sen aften eller først på natten: Flaske
Midt nat: Flaske
I skal lige nu ikke spekulere så meget i hvorvidt lurerne varer x antal minutter eller ligger på bestemte tidspunkter, men prøve at fokusere på at skabe en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt og for mælk som fast del af det at skulle sove. Han skal puttes, når han virker parat til det, han skal ikke holdes vågen mod sin vilje. Han skal naturligt have mælk, når han viser behov for det - og viser det sig at han sover en lang lur, så vil han naturligt godt kunne være ekstra sulten og tørstig, når han vågner og så får han naturligvis en flaske her - og så vil han måske have brug for en lille "slumretår" før han puttes og så er det sådan. Fleksiblitet er nødvendig. Og samlet, så vil de fleste børn altså trives hvis de sover ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten - sover han lidt anderledes, så er det også okay, så længe han virker til at trives med den rytme han har.
Og nej - I skal ikke vække ham, det er han for lille til. Og ja, hvis han er sulten så skal han naturligvis have sin mælk. Han skal ikke vente 4 timer på mælk, hvis han er sulten efter 2.5 time! Og han skal have mælk og ikke kogt vand - især fordi han jo i forvejen har tendens til at spise mindre end hans udregnede behov.
I skal altså lige nu prøve at tyde hans signaler og behov og følge ham så meget som muligt og ikke ændre noget der fungerer. I skal ikke ændre en masse, fordi I er bange for at skabe dårlige vaner eller gøre noget forkert. I skal gøre det, som I lige nu fornemmer er det han vil trives bedst med. Der er ingen grund til at kæmpe om søvn, mad, rytme, rutiner osv. og så en ulykkelig og ked af det dreng ud af det - hvis I ved at følge ham og hans behov - lade ham sove, når han viser behov for det, give ham mad, når han virker sulten, lade ham sove hos jer, hvis han har brug for trygheden og sover bedst der, lade ham falde i søvn med flasken, hvis det virker godt. Ro på - gør det som I fornemmer vil skabe ro hos ham :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske