Svar: Vil ikke drikke vand
30. maj 2014
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt at du er opmærksom på din drengs indtag af væske. Både fordi han har tendens til hård mave, men også fordi det jo nu er blevet varmere i vejret og hans behov for væske derfor naturligt vil være større.
Det vil ofte være passende med fire amninger i døgnet med den alder din dreng har nu og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her, så er de jævnt fordelt over døgnet og sikrer hans behov for væske godt. Samtidig giver det plads til mere rigtig mad i maven - og også lyst til og behov for at drikke lidt vand. Det er naturligvis en balance, for hvis du konsekvent ammer ham, så føler han jo ikke tørst, modsat, så skal du også lægge ham til, hvis du fornemmer at han har brug for den ekstra væske - det er naturligt svært at finde ud af helt hvor meget og hvor lidt…:)
Du må godt give din dreng lidt vand med smag, for at se om han så bedre kan lide det. Det kan være lidt tynd kamillete eller du kan komme en skive økologisk appelsin, citron eller lignende i vandet. Hans smagsløg vil fornemme smagen uden at du bruger særlig meget.
Det er rigtig godt at forsøge med forskellige typer af glas og kopper for at se, hvad han bedst kan finde ud af at drikke af. Mange børn vil gerne drikke vand af en kildevandsflaske - de ser at vi voksne drikker af dem og synes de er meget spændende. Du kan købe kildevandsflasker med tut, det vil han måske godt kunne drikke lidt af med den alder han har.
Prøv med forskellige temperaturer. Nogle børn synes det er rigtig sjovt at drikke vand der har stået på køl i køleskabet, andre har det bedst med stuetemperatur og atter andre vil gerne have det kogt og afkølet til ca 37 grader. Prøv dig frem og se om du på denne måde kan få ham til at drikke lidt mere vand, så hans væskebehov øges og hans mave kommer til at fungere lidt bedre :)
Og når det er sagt, så arbejder tiden også for jer - han er stadig ikke ret gammel og han skal nok lære det:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske