Svar: Droppe middagslur eller ej?
1. juni 2014
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I lige nu er i en overgangsperiode, hvor jeres dreng de fleste dage har brug for sin middagslur, men andre dage måske vil kunne springe den over og jeg tænker at I derfor lige nu er nødt til at være lidt fleksible.
Der er flere måder at gøre det på og det er altid lidt svært at vide, hvad der vil være det helt rigtige i den enkelte situation. Jeg vil derfor give jer lidt forslag til, hvad I kan forsøge og hvad jeg tænker om jeres situation.
Jeres dreng er en "langsom starter" om morgenen og ofte vækkes han - han vågner ikke af sig selv. I kan derfor godt forsøge at lade ham sove til han vågner af sig selv om morgenen i weekenden - for at se om han så kan springe middagsluren over - og naturligt komme tidligere i seng om aftenen.
Det kan dog godt være at det stadig bliver får hårdt for ham og at han så falder omkuld når klokken er 16-17 - og det går ikke. Hvis det er tilfældet, så vil det være bedre at I vækker ham om morgenen, så dagen starter senest kl 7 ligesom til hverdag og så putter ham til middagslur eller hviletid mellem ca 13-14, lader ham sove en time til halvanden og hvis han ikke vågner af sig selv, så vækker I ham og putte ham så om aftenen.
Det gennemsnitlige søvnbehov er i denne alder 12.5 time. Ofte fordelt sådan at han sover f.eks. 1.5 time til middag og 11 timer om natten. Det vil sige at hvis han f.eks. sover middagslur fra 13-14.30 og han står op kl 7, så vil hans puttetidspunkt om aftenen være ca kl 20. Sover han to timer til middag, vil puttetiden om aftenen først være ca kl 20.30…
De fleste børn er mere end 3 år før de kan undvære deres middagslur - faktisk siger man at 60% af de treårige stadig har brug for en middagslur og hvis han tydeligt viser behov for sin lur, så skal han naturligvis have den. Men det er okay at I forsøger at styre længden af hans lur, så han ikke begynder at sove ekstra meget om dagen og afkorte sin nattesøvn tilsvarende. Derfor må I godt vække ham fra middagsluren, så han ikke sover mere end 1.5 time af gangen der. At sove 45 minutter vil sandsynligvis være for lidt for ham, hvis han har brug for luren… Det kommer dog naturligvis an på, hvordan han virker og hvor dybt I fornemmer at han sover.
Med hensyn til at falde i søvn om aftenen og kende rutinerne, når man kommer i seng så har det stor betydning at han er parat til at sove, når han bliver puttet. Og da han er en lille ugle, så er hans lyst til leg større end hans lyst til at sove, hvilket naturligt giver lidt udfordringer. Det gør ofte, at man kan komme ind i en rytme, hvor han begynder at forbinde det at sove med "leg og ballade". Han smider bamsen ud af sengen, så skal bleen tjekkes, så synger ha og I skal komme ind, tysse, give vand, give ham sutten osv. Han finder på en masse, for at holde på jer, for at få jeres kontakt og viser tydeligt at han ikke har lyst til at sove lige nu :)
For at lære ham at det ikke er sådan det foregår om aftenen, så kan det være nødvendigt at putte ham så sent, at I med sikkerhed ved at han vil kunne falde i søvn i løbet af 10-15 minutter. Det betyder at han måske først skal puttes 21.30, hvis det er der han ofte ender med at falde i søvn. Her skal I så putte ham med det ritual I gerne vil have, børste tænder, komme i seng, få læst historie, vist billeder fra bogen, synge godnatsang og så falder han i søvn.
Når han kan dette og forbinder dette ritual med at skulle sove, så kan I begynde at rykke puttetidspunktet frem - med små skridt, hvilket vil sige 15 minutter af gangen. Det vil sige putte ham 21.15, derefter 21.00, 20.45, 20.30, 20.15, indtil I rammer kl 20, som måske er hans egentlige puttetidspunkt. Stadig samme ritual og også vigtigt at I om dagen holder fast i samme rytme. Det vil sige op kl senest 7, sove max 1-1.5 time til middag og samme putteritual aften efter aften.
Det tager tid, det kræver tålmodighed. Det kan sagtens tage 3-5 uger, for I kan ikke regne med at han kan få flyttet sine puttetidspunkter aften efter aften. Nogle gange skal I bibeholde samme tid 3 aftener i træk før I kan flytte tiden lidt frem. Og det er vigtigt at der ikke kommer sygdom, institutionsstart og andet ind undervejs, som naturligt vil kunne forstyrre hans søvnrytme yderligere.
I takt med at hans nattesøvn på den måde forlænges og han begynder at få lidt erfaring om, hvordan det foregår, når han bliver puttet, så vil han sandsynligvis selv begynde at afkorte sin middagslur - og på den måde vil middagsluren stille og roligt også trappe helt ud. Igen ofte sådan, at han nogle dage vil kunne springe den hele over og andre dage vil have behov for den. Fleksibiliteten er hele tiden nødt til at være der:)
Til sidst vil jeg lige sige at hos jer kan et naturligvis også spille ind, at jeres dreng er blevet storebror. Det er om aftenen at han kan have jer for sig selv. Det er netop når I sidder ved sengen, at han føler sig prioriteret. Det er hans tid, det er hans behov for "dig og mig", som ofte udtrykkes der. Derfor kan hans lege og behov for jer om aftenen godt være udtryk for at han lige nu har et reelt behov for at vide at I er der, ser ham og prioriterer ham og det skal I naturligvis også lykke til:)
Protesten mod middagsluren kan på samme måde være udtryk for at han ikke vil sove, men vil holde øje med og være en del af det mor, far og baby laver :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske