Svar: Vil ikke tage flasken mere
1. juni 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Fridas mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at holde en pause med flaske et par dage og se om Frida så glemmer, at hun var imod den og så alligevel vil acceptere den igen. Det er som du selv er inde på rigtig godt, hvis du kan få hende til at tage imod flasken. Den er med til at sikre hende en stor del af væskebehovet og samtidig undgår I at skulle give hende jerntilskud.
For ja - hun skal have dagligt jerntilskud, hvis hun ikke med sikkerhed drikker mindst 400 ml modermælkserstatning, tilskudsblanding eller industrielt fremstillet vælling dagligt. Hun skal have fuld dosis jern - det vil sige ca. 8 mg jern dagligt. Og du kan desværre ikke give "halvt antal dråber", hvis hun drikker "halv mængde modermælkserstatning".
Anbefalingen af jern skyldes at man vil sikre sig at barnet ikke kommer til at mangle jern ved et års alderen. Det vil være svært at sikre så jernholdig en kost, at barnet kan undvære jern og samtidig opbygge et jerndepot, som sikrer at barnet ikke får jernmangel, når det bliver ældre.
Du skal ud over hendes indtag af jern, naturligvis forsøge at give hende jern via kosten. Det gøres bedst ved at give hende kød og fisk. Du kan godt købe færdiglavet babygrød som er beriget med f.eks. jern og på den måde øge hendes jernbehov yderligere. Der er dog ifølge sundhedsstyrelsen lidt usikkerhed omkring hvor meget af jernberigelsen, der optages fra grødprodukterne og derfor er anbefalingen stadig at man skal give barnet jerntilskud dagligt. Babyfer er som du skriver taget af markedet og derfor er det jerndråber din datter skal have. Du kan købe smagsneutrale dråber.
Du skriver at du har forsøgt med andre typer erstatning og at du ikke tror hun protesterer over smagen, men i stedet over flasken. Du kan prøve at give hende modermælkserstatning af en tudkop, for at se om hun så vil drikke mere på den måde.
Håber du kan bruge dette lidt videre og ellers må du tale med lægen om, hvordan du skal forholde dig i forhold til jerntilskud, problemerne med forstoppelse osv. Ud over jern, så er modermælkserstatningen jo også en vigtig kilde til f.eks. kalk og vitaminer...
Krydser fingre for at det hos jer er en kort periode:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske