Svar: Afviser flasken med mælk
4. juni 2014
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og jeg håber, at der allerede er sket lidt ændring, når jeg svarer dig her i dag:)
Det er rigtig godt at du har haft både jeres egen læge og vagtlægen inde over og det er naturligvis helt okay, at du prøver at sikre din drengs indtag af væske og derfor tilbyder ham kamillete, men du har naturligvis ret i at det ikke indeholder næring og derfor skal han have mælk.
Det kunne dog tyde på at han er kørt træt i smagen af mælk, for han vil jo gerne have flasken - han tager imod den, drikker, men når han så finder ud af at det er mælk, så vil han ikke og giver du ham kamillete, så drikker han fint… Derfor kan en løsning nogle gange godt være at komme sukker i mælken, for at se om han så vil acceptere det - det har I dog forsøgt uden held. Derfor vil næste mulighed være at I skifter til en anden type erstatning.
Erstatninger smager alle sammen forskelligt og børn der får flaske kan nogle gange godt blive trætte af smagen. Det er samme smag mælk de får hver gang og de har brug for noget andet. Hvor modermælkserstatning smager ens i hver flaske, så vil modermælk andre smag i løbet af dagen alt efter hvad moderen spiser.
Prøv derfor med en anden type - du kan prøve med erstatning fra brik i første omgang, så går der ikke så meget til spilde, hvis han ikke kan lide det heller. Det kan også være at der i mødregruppen er mødre, som giver erstatning og som har en anden type du kan forsøge dig med. Det bliver jo lidt dyrt i længden, hvis du skal købe mange forskellige pakker…
Du skal også være opmærksom på at han kan have forstoppelse. Det vil nogle gange være årsagen til at barnet pludselig ikke vil spise. Det er derfor vigtigt at du sikrer dig, at han har gang i maven, at der er passage. Måske har han brug for afføringsmiddel… Det kan være laktulose, som skal drikkes. Det kan også være at han har brug for et klyx i endetarmen, hvis der sidder en knold af afføring der. Prøv at drøfte dette med lægen.
Håber dette vil hjælpe dig lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske