Svar: Mad, amning og vægt
6. juni 2014
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din drengs indtag af både mad og mælk og at du drøfter det med lægen når du oplever at han ikke rigtigt tager på. Du har handlet helt rigtigt og du skal naturligvis lytte til din fornemmelse. Det er dog godt at din dreng nu atter begynder at tage lidt på i vægt, det lyder som om at det stille og roligt går den rigtige vej.
Det vil være en god idé at du laver hans grød og mos med modermælkserstatning. På den måde kan du energiberige hans mad lidt ekstra. Du må også meget gerne give ham varierede typer af fedtstof, så han ikke kun får smør, men også får Bakkedal, plantemargarine og lignende smørbare produkter og også gerne forskellige typer af olie - vindruekerneolie, rapsolie osv.
Med den alder han har vil det også være rigtig godt at tilbyde ham fisk. Varier mellem de forskellige typer - kog fisk eller lav fisk i ovnen og bland det i hans grøntsagsmos. Kød er også vigtigt. De ekstra proteiner hjælper også på væksten:)
Med hensyn til amning - så får han ganske givet det han har behov for hos dig og drikker sandsynligvis mere end de 60 ml som du kan malke ud. Du skriver at han om aftenen dier længe og han kan sagtens få mere end du lige umiddelbart tror. I løbet af natten lader han sig nøjes med et bryst af gangen og lyder til at regulere sit behov fint. Du må naturligvis gerne starte med at skære ned til 5 amninger, så du lige nu springer formiddagsamningen over men bibeholder en ekstra amning om eftermiddagen. På den måde kan du sikre ham lidt ekstra - også her hvor det er blevet varmere i vejret.
Derudover skal hans behov for væske dækkes af vand - vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at han også lærer at drikke vand.
Du må naturligvis også gerne supplere med en flaske modermælkserstatning og det har naturligt betydning, hvis han af en flaske kan drikke 100 ml. Så lyder det som om at han er tørstig og har brug for mælken. Drikker han kun 30 ml, så kunne han måske have haft glæde af lidt vand i stedet eller måske bare have fået en tørstslukker ved brystet - det er altid svært at vide. Fordelen ved flaske er jo at du ved præcist, hvor meget han drikker, hvor hans indtag ved brystet er sværere at vurdere.
Du skal derfor prøve at vurdere, hvordan han virker når han spiser hos dig. Kan du mærke at han tager godt fat? Kan du høre at han synker? Kan du se mælk i mundvigene på ham? Osv. Du skal også se på hvordan han tisser - det er vigtigt at urinen er klar og ikke koncentreret og han skal stadig have gode tunge tissebleer i løbet af dagen.
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske