Svar: Opstart skemad - 4 mdr.
10. juni 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Ravneforælder
Tak for dit brev :)
Først - jeg vil anbefale dig at du køber min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg dig igennem alt fra de første smagsprøver til jeres dreng er igang med familiemaden (4-18 måneder). Der er dagsplaner, opskrifter og du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad du kan give ham, og hvordan det skal tilberedes.
Det vil være en god idé at starte op med lidt grød. Du kan lave grøden på den modermælkserstatning, som han er vant til at få, så er det mindre hårdt for hans mave. Du kan også købe færdiglavet grød, som skal blandes med kogt vand. Det kan være lettere at lave små portioner. Du kan lave grød mel og flager af ris, majs, boghvede, hirse og quinoa. Det skal være disse grødtyper, så længe han er under 6 måneder, da de er uden gluten.
Jeg anbefaler at starte om dagen f.eks. til frokost. Og jeg anbefaler at du starter med smagsprøver. Det kan være 4-5 skefulde og ikke mere. Det serveres sammen med lidt vand af kop. Stille og roligt øger du hans indtag og når han kan spise f.eks. en halv deciliter grød eller mere, så kan du begynde at give ham to gange dagligt: grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Du kan starte med at lave grøntsagsmos af kartofler, blandet med gulerod, blomkål, broccoli.. Igen starte med et par skefulde til en halv deciliter og se hvordan han reagerer på det og igen servere sammen med vand af kop. Hvis I starter med skemad allerede nu, hvor han er 4 måneder, så vil han måske være parat til skemad to gange dagligt, når han er 5 måneder… Det er vigtigt at give ham tid, hvis han viser behov for det.
Det at starte med skemad vil ofte være med til at skabe lidt mere rytme i løbet af dagen og skemaden bør serveres til nogenlunde samme tid - +/- en halv times tid. Det kan være en god idé at servere skemad, når han har sovet formiddagslur, så han stille og roligt kommer ind i en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og får tørsten slukket med vand - og så stadig får flaske inden han skal sove. På den måde får han sit behov for både skemad, vand og mælk dækket og han får stadig flasken før han skal sove, så den hjælper ham med at finde ro.
En rytme for dagen kan se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt skemad og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: Skemad og vand af kop (dette måltid introduceres, når skemaden om dagen fungerer godt) Indtil da har han måske brug for en flaske her.
Flaske og puttes til natten
Sen aften og/eller en gang i løbet af natten: Flaske. Det er helt okay, at I lige nu prioriterer at lade ham melde sig selv til måltidet, så han vågner og spiser fordi han føler sig sulten. Hans rytme kan her godt ændre sig når han begynder med skemad, hvilket I naturligvis skal være forberedt på og så må I regulere flasken ind efter hans behov. Det kan altså godt være at han fremover vil have behov for en flaske sen aften og tidlig morgen og det er helt okay.
Pres ham endelig ikke til at spise og sørg for at det er hyggeligt. Start heller ikke før han viser sig parat. Han skal kunne holde hovedet selv, han skal åbne munden bevidst for skeen, han skal følge jeres mad med øjnene, han mave skal fungere godt, han skal virke sulten og til at have behov for andet end mælk…
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske