Svar: Skemad - vælling?
12. juni 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har købt min bog om børn og mad og er glad for den :) Tak :)
For nogle år siden kom der et EU krav om at følge WHO´s anbefalinger om at amme i 6 måneder - og i den forbindelse blev anbefalingerne omkring vælling lavet om. Det betyder, at når du køber vælling i butikken, så vil der stå "fra 6 måneder" på pakken.
Samtidig så siger Sundhedsstyrelsen, at børn ikke umiddelbart har behov for de ekstra næringsstoffer der er i vælling. Børn kan i princippet få mælk, som de plejer og så starte direkte op med grød. Vælling er altså ikke noget børn behøver at få.
Du har gode erfaringer med vælling fra din første dreng og derfor vil du naturligvis gerne give vælling denne gang også. Og det er helt okay - det må du gerne, nu hvor han er blevet fire måneder. Det skal være vælling uden gluten f.eks. majsvælling og i alderen 4-6 måneder bør han ikke få mere end 2 flasker dagligt - svarende til max 400 ml.
Det vil være fint at bibeholde smagsprøver af grød til frokost og så give vælling om aftenen inden han skal sove og/eller sen aften. Og til at begynde med vil vællingen træde i stedet for mos om aftenen. Men stille og roligt vil han naturligt godt kunne spise lidt grød til frokost og spise lidt mos til aften og også stadig få en flaske vælling, når han skal sove.
Nogle børn vil få ondt i maven eller ekstra meget maveuro om natten, hvis de har fået både skemad og vælling om aftenen. Barnets mave vil arbejde på højtryk for at nedbryde al den føde og det betyder at man ikke får den rolige nattesøvn, som man havde håbet på - det kan næsten have modsatte effekt. Jeres dreng er vant til at få flaske og vant til at drikke ret store mængder af flasken og overgangen vil vælling vil måske ikke være så stor for ham. Men det må tiden vise. Du kan godt forsøge. Hvis han så viser sig at sove mere uroligt, så må du skære lidt ned i hans indtag af enten vælling eller skemad - som han nu trives bedst :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske