Svar: Vuggedød og lidt om mad
14. december 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Med hensyn til vuggedød så er risikoen for at dette sker minimal efter 6 mdr´s alderen. På dette tidspunkt vil de fleste børn kunne vende sig og vil også sparke dynen osv. af, når de sover, så de bevæger sig på en helt anden måde.
Det er normalt at børn krummer deres tæer. Det er en medfødt refleks, som hedder Babinski. Når man rører barnet fodballer vil de først sprede tæerne og herefter krumme tæerne. Denne refleks forsvinder efter 8-12 mdr´s alderen.
Med hensyn til mad, så tror jeg din datter er parat til nye smagsoplevelser. Nu hvor hun er 6 mdr gammel kan du give hende havregrød, øllebrød, kogt fisk og kød, en brødskorpe i hånden osv. Der er masser af muligheder.
Derudover så øver hun sig jo i mange forskellige lyde, både høje og dybe og de lyde der ligger langt i halsen skal også trænes, så måske er de utilfredse lyde sammenhængende med dette led i hendes udvikling. Jeg tænker at når hun spiser, så bliver hun opmærksom på sin mund og de lyde hun kan frembringe.
Det at hun smågræder kan også skyldes at hun gerne vil at det skal gå forholdsvis hurtigt og ikke længere er så tålmodig. Man kan til en vis grænse godt 'lege med maden', men ikke så meget at det er nødvendigt for at få hende til at spise. Alternativt kan du give hende en brødskorpe i hånden eller en ske, så hun selv er med undervejs.
I en alder af 6 mdr må hun også godt sidde kortvarrigt med ved bordet i sin høje stol. Det kan også være med til at skabe underholdning og gøre at hun føler sig 'mere selvstændig' og samtidig mere med i hvad der foregår.
Umiddelbart se jeg ikke de store problemer i at nedfryse mad, men spørgsmålet er om det kan betale sig i længden, da optøningen jo ofte vil tage lige så lang tid, som at lave maden.
Sådan noget som havregrød laver du meget nemt i mikrobølgeovn. Du tager en lille skål, kommer havregryn i, dækker dem med vand og giver dem 1-1½ minut i mikrobølgeovnen, så det lige koger op. Tager skålen ud, kommer en skefuld fedtstof i og lidt mælk (sødmælk eller kold erstatning) rører godt rund og portionen er færdig og har hurtigt den rette spisetemperatur.
Øllebrød laver du nemt ved at tage et par skiver rugbrød (mørkt uden kerner) brække det i små stykker og stile det i blød i vand. Dette kan du f.eks. gøre om aftenen. Næste morgen kommer du det i en gryde, pisker det godt imens det varmes op og voila! øllebrøden er sådan set færdig. Igen tilsættes fedtstof og mælk på. Hvis grøden er for sur, kan du evt. bruge lidt sukker, men nogen børn kan godt lide den ude.
Om aftenen tager du nogle af de grøntsager som i andre spiser og laver mos af dem. Du kan også tage lidt ekstra grøntsager fra til næste dags frokost, komme lidt vand ved dem og lune dem i mikroovnen og igen tilsætte mælk og smør og mose dem. De fleste grøntsager moses meget nemt med vand/mælk og fedtstof i en stavblender, dog ikke kartoffelmos.
Fortsat held og lykke med det hele og god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske