Svar: 7 mdr og vil kun spise om natten
15. december 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Simons mor
Der er for mig at se ingen tvivl om at det forholdsvis store mælkeindtag i løbet af natten (800ml) samt den mængde mælk han indtager i løbet af dagen spiller ind på hans manglende sult i øvrigt.
Du skriver at I har forsøgt med vand om natten, hvilket lyder som en god idé, men hvor længe har I forsøgt det? Jeg ved godt at din bekymring går på 'at et eller andet skal han jo have' også selv om det så er om natten, for drengen er jo sulten der, men det duer altså ikke i længden.
Jeg synes derfor du skal gå tilbage til vand om natten, hvis han skal have noget overhovedet og det skal ikke være 800ml. Han kan slukke sin tørst, men bør ikke fylde sin mave om natten.
Nogle børn kan godt springe begynderstadiet med grød over, fordi de af en eller anden grund kommer lidt sent igang. Når han spiser skal du sætte ham i sin høje stol ved bordet, så han spiser sammen med I andre. Der er meget socialt i det at spise og det hyggelige samvær, samt det at man ikke får fuld opmærksomhed under spisningen kan nogle gange hjælpe.
Det kan være en udmærket idé at forsøge med anden mad, altså mere familiemad. Derudover vil det være godt at du giver ham vand eller mælk af en kop til grøden og ikke fylder ham med mælk fra flaske efterfølgende. Allomin 2 har den fordel at det kan tilberedes med koldt vand og han derfor kan drikke det koldt af en kop, på samme måde som han også kan få lidt sødmælk.
På samme måde kan du iblande mælk i grøden og dette tæller også med i hans samlede mælkeindtag. Jeg synes derfor du skal skrue ned for hans mælkeindtag og tilbyde mere familiemad.
Det er fint med 3 måltider skemad i løbet af dagen. Derudover kan han få mælk/vand af kop og så en flaske morgen og aften. Du kan evt. give en flaske om eftermiddagen også, det er kun eventuelt, ellers burde han kunne klare sig på den mælkemængde og dermed få plads til mere grød og mos.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske