Svar: Skal jeg malke ud om natten?
17. juni 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar. Det lyder som om at amningen kører rigtig fint hos jer og hvor dejligt at høre, at "bettefisen stortrives";)
Nej - du skal ikke malke ud om natten. Det er rigtig fint, at du lige nu ammer omkring kl 22 og igen i løbet af natten ofte mellem 04/05. Og det er super flot og rigtig dejligt, at din dreng kan tage så langt et søvnstræk. Det hjælper også på din mælkeproduktion at du får lidt ekstra hvile, så nattesøvn er også godt. Derudover så vil det at amme sen aften og tidlig morgen også være med til at øge mælkemængden, det er ikke kun amningen midt nat, som har betydning for dette.
Du skal nyde at din dreng lige nu sover så langt et søvnstræk og forberede dig på at det ikke nødvendigvis bliver ved. Nogle gange lykkes det rigtig godt at få børn i denne alder fyldt så godt op med mælk i løbet af dagen og aftenen, at de sover rigtig godt og længe om natten - og det er dejligt - men hos de fleste børn ændrer det sig igen i 5-6 måneders alderen. Du skal derfor nyde det nu og ikke blive bekymret, hvis din dreng så pludselig viser sig at søge brystet lidt hyppigere igen - det er naturligt:)
Du har naturligvis ret i at hvis han flere nætter i træk sover 7-8 timer uden at få mælk hos dig, så kan din produktion godt blive nedsat - og oplever du dette, kan det være nødvendigt at du tager ham op i løbet af natten, for at give ham en ekstra amning der. Jeg vil foreslå at du netop tager ham op til dig og ammer ham og ikke malker ud.
Når det er sagt, så vil mange børn dog naturligt søge brystet ekstra hyppigt om dagen, fordi de har sprunget amningen over om natten og på den måde også øge mælkeproduktionen - fordi det er hyppigheden af amning som øger din mælkemængde. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Og på den måde kan han regulere sit behov ind, selvom han sover et lidt længere stræk om natten.
Men igen - når det så er sagt, så skal du naturligvis finde balancen, for det er også en god idé at arbejde på en rytme, hvor han også lærer at sove lidt længere og gode lure om dagen, så hele dagen ikke bliver til noget "slatspiseri" og "slatsoveri" og det er derfor en god idé at arbejde på at hans indtag af mælk dækkes over døgnets 24 timer og derfor vil det være helt okay at han f.eks. sover 5 timer uden mælk om natten, men de meget lange nætter, hvor han sover 7-8 timer skal du være opmærksom på - du må altså et eller andet sted prøve at vurdere det ud fra, hvordan du oplever at din dreng trives, hvordan han søger brystet i løbet af dagen, sover om dagen osv. Så du finder en rytme, som både han og du trives rigtig godt med.
Med hensyn til mælk i skemad, så kan du sagtens bruge udmalket modermælk i den første skemad. Det kan gøre at smagen minder lidt om noget han kender. Du bør dog malke ud i sterile flasker beregnet til formålet. Du bør ikke bruge isterningebakker til hverken mælk eller skemad. Isterningebakker kan frigive skadelige stoffer som for eksempel phthalater, der menes at være hormonforstyrrende. Hvis du gerne vil fryse babymad ned, så kan du købe bøtter beregnet til netop babymos eller fødevarer.
Med hensyn til at starte op med skemad, så vil jeg anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg igennem de første smagsprøver til I er igang med familiemad. Der er opskrifter, dagsplaner og du kan slå fødevarer op, når du er i tvivl om, hvad han må få, hvordan det skal laves osv. Du kan også læse om mælk - modermælk, modermælkserstatning osv. Samt hvad du har brug for af forskelligt udstyr, hvordan det er med nedfrysning, optøning af babymad osv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske