Brev:
Vågner natten igennem - 8 mdr
15. december 2004
Alder:
8 mdr.
Vågner natten igennem - 8 mdr
Kære Helen
Jeg skrev til dig for et par uger siden om vores søn, Linus, på 8 måneder. Du havde som altid nogle gode råd og betragtninger, så nu håber jeg igen på råd, vink og vejledning ;o)
Dengang - som nu - handler det om søvn, eller mangel på samme. Vi har igennem længere tid (6 uger) arbejdet på putteritual og dét at falde i søvn uden babser. Jeg har haft fingre i "Godnat og sov godt"-bogen, men måtte erklære mig meget uenig, så vi har fumlet os frem til vores egen "gå-i-seng"-rutine, - der sikkert er et skråplan, men det virker her i huset: Vi lægger os begge to med Linus i vores seng, holder om ham, nusser
på kind og synger en lille vuggevise. Vi var der i starten begge to, indtil han sov godt (de første 3-4 uger var han så vred, at han kastede op i bar arrigskab, - ringer der en klokke i forhold til mit tidligere brev? :o).
Nu er vi begyndt at eksperimentere med, at én af os går, før han sover fast, og det går faktisk osse fint. Målet er, at vi på længere sigt kan "nøjes" med at putte ham en ad gangen, så vi ikke begge er involverede i Linus´s putning, og at den, som putter ham, kan gå, før han er faldet helt i søvn. Det har lange udsigter, men vi har ikke så travlt. Linus er et meget tryghedssøgende barn, og har altid været det, så vi vil gerne gøre tingene i et tempo, som er acceptabelt for ham.
....Så hvad er problemet, hvis alting går så strygende?
Det er kvaliteten af hans søvn - han vågner bare konstant, og det trætter både ham og os enormt. I nat vågnede han 20 gange inden kl. 3, derefter opgav jeg at tælle. Jeg ved faktisk ikke, om han når at vågne rigtigt, men han ligger roder rundt og klynker eller brokker sig højlydt. Han vil ikke bruge sut, så vi har desværre ikke en prop til at fylde i ham :o) Han sover
så uroligt, og vi kan ikke finde ud af, hvad det handler om?
Han drømmer, som de gør i den alder, men vel ikke så meget, at han vågner SÅ mange gange - både i løbet af aftenen og natten?
Jeg kan osse skimte en ny tand i undermunden, men jeg synes ikke de tidligere bisser udløste så megen larm og uro. Han virker ikke synderligt sulten, så der trykker skoen heller ikke (- selvom han gerne tager brystet og bruger mig som sut. Man er jo svært medgørlig mellem 3 og 5 om morgenen, så det er sket, at jeg har givet ham babs for at få ro). Så hvad er det, dergør, at han vågner så hyppigt og larmer?
Det er synd for ham, han begynder at være rigtig smadret. Og det er sgu osse synd for os - især far, som skal op og undervise hele dagen (vi har madras i stuen, som vi skiftes til at snige os ind på, når det er for trælst). Når det er sagt, så har vi ikke mulighed for at flytte Linus ud af soveværelset,
der er ikke plads i lejligheden: Jeg har tænkt, at det kunne være, vi forstyrrede hinanden? Jeg tror nu heller ikke, det ville være løsningen lige nu, for det eneste, der kan få ham ned igen, er at putte helt ind til én af os, mens han ligger på siden og vi kan holde om ham. Hans egen seng er ikke inde billedet lige nu, og har ikke været det i de 6 uger, det har stået på.
Han bliver SÅ ked af det, når vi har prøvet at lægge ham i den, så han ligger p.t. i smørhullet :o)
Hm, jeg har prøvet at få alle detaljer med, så du kan give en kvalificeret vurdering af problemet med den afbrudte søvn. Hvad tror du, det kan være?
(Hov, glemte at sige, at han heller ikke har feber eller har været forkølet). Og har du nogle ideer til, hvad vi kan gøre (andet end at vente på, at denne fase er overstået)?
På forhånd tak for hjælpen - og fortsat god december til dig og dine!
Mange hilsner fra
Kirsten