Svar: Vågner natten igennem - 8 mdr
15. december 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Kirsten
For mig at se er der ingen tvivl om at I forstyrrer hinanden allesammen og det ville være ideelt at I sov i hvert jeres værelse, da dette på sigt kan være med til at give en ændring.
Jeres lejlighed er ikke stor nok, så et børneværelse mangler i, men I har en madras i stuen. Jeg plejer normalt ikke at anbefale at børn lægges til at sove i stuen, men måske var det en løsning for jer? Altså at I putter ham i stuen, hvor I er og lader ham sove der, når I selv går i seng.
Det at ligge i hver sit rum betyder at man ikke reagerer på hver eneste lille lyd han laver og han derved får muligheden for at falde i søvn igen selv. Mange af lydende han laver er du jo selv inde på handler om drømme og du skriver også at han egentlig ikke er rigtig vågen. Derfor tror jeg det er vigtigt at han har mulighed for at mosle rundt og selv finde roen, og det har han ikke i smørhullet:o)
Når han vågner rigtigt og har brug for at ligge tæt, så hører du ham og så kan du hente ham ind til jer. Der skal være plads i dobbeltsengen, når barnet vågner og er utryg f.eks. pga en drøm, eller bare savner nærhed.
Som jeg skrev, så anbefaler jeg normalt ikke at børn lægges til at sove i stuen og det hænger naturligvis sammen med at de på et tidpunkt jo så skal flyttes fra stuen og på eget værelse. Det kan blive svært, når de bliver så gamle at de gerne vil følge med i fjernsynet osv. Men det er en alternativ løsning som du kan overvej og spørgsmålet er om ikke der alligevel skal arbejdes på gode sovevaner igen, når I på et tidspunkt flytter til en større lejlighed.
Man kan jo også forestille sig at det var muligt at flytte fra madrassen på gulvet i stuen til egen seng i stuen til egen seng på værelse, altså en løsning der vil tage tid, men som burde kunne lade sig gøre.
Hvad siger du? En alternativ tanke, her de sene aftentimer:o)
Også god jul til dig, far og sønnike.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske