Brev:
Hvor meget MME/modermælk til knap 7 mdr gamle tvillinger?
27. juni 2014
Alder:
7 mdr.
Hvor meget MME/modermælk til knap 7 mdr gamle tvillinger?
Hej Helen
Tak for en super brevkasse, som jeg nu vil benytte mig af.
Jeg har tvillinger piger fra 1/12-13 og fuldammet dem til de var 4,5 mdr og derefter startet skemad. Lige nu spiser de skemad x 4 dagligt og får bryst morgen mellem kl 4-6 og inden de sover mellem kl 19-20 og så sen aften mellem kl 23-01. Den ene tvilling F. tager lidt om dagen inden hun skal sove, men det virker som om det er ved at ebbe ud. Desuden tager hun heller ikke særligt meget inden hun sover om aftenen, men det blevet hendes måde at falde i søvn på.
Den anden tvilling M. har altid været sværere til at tage bryst især om aftenen inden sovetid og hun tager nu slet ikke noget om dagen. Om aftenen har det altid været rigtig svært at tolke, hvornår og om hun vil have bryst inden sovetid- nogle aftener har hun taget af sig selv uden at lave flitsbue og blive ked af det, hvis jeg tilbød hende brystet. Langt de fleste aftener skal hun lige falde hen og så tager hun brystet uden problemer og hun tager rigtig meget, for ellers vil jeg bare lade hende sove.
Men da jeg nu kun ammer dem ca 2-3 gange i døgnet og de forhåbentlig sover mere igennem om natten, så det kun er 2 amninger ( morgen og aften ) får de så nok mælk? Og hvad stiller man i mod, når amningen stopper helt? Og hvornår er det bedst at stoppe amningen helt? Jeg synes det er svært at gennemskue hvor meget MM/MME de skal have i den alder - synes det står forskelligt i det jeg læser.
Jeg laver deres havregrød om morgen på MME og MME bliver blandet i det meste af deres mad, men det er jo ikke de store mængder. Desuden bliver de tilbudt MME på kop til hver måltid, men de vil allerhelst have vand. De er rigtig gode til at drikke af kop.
De trives og vokser og udvikler sig som de skal. De er tveæggede og vidt forskellige i både udseende og sind, hvilket er rigtig fint i mange sammenhænge, men som mor sammenligner jeg jo også og så kan det skabe bekymring, når den ene er en tyk lille bolle på mere end 7 kg ( F. 2,2 kg ved fødslen) og den anden er mere slank ( M.) vejer mere end 6,5 kg ( 2,3 kg ved fødslen). Begge måler 66 cm og født til tiden (38+1)
Håber ikke det blev for indviklet - skrevet lidt hurtigt :)
Med venlig hilsen
Tvillingernes mor