Svar: Hvor meget MME/modermælk til knap 7 mdr gamle tvillinger?
27. juni 2014
Alder:
7 mdr.
Kære mor til tvillingepiger
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Når man ammer, så ved man aldrig præcist, hvor meget barnet får og det kan naturligvis godt skabe lidt frustration og bekymring, for får de nu nok… Du skal derfor se på, hvordan pigerne trives, vurdere ud fra om de tager godt på, om de tisser som de skal, om de sover godt og naturligvis vurdere ud fra, hvordan amningen fungerer - føler du at du har mælk, kan du høre at de synker, er de glade for brystet, som tegn på at der er mælk til dem osv.
Når det så er sagt, så vil de fleste børn i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger (eller flasker i døgnet). Dette indtag vil ofte svare til ca 750 ml og derudover skal de så spise skemad og drikke vand af en kop.
Når børn bliver omkring 8-9 måneder vil det ofte være passende at amme 3 gange i døgnet (eller give 3 flasker), svarende til ca 600 ml mælk. Og derudover give skemad, mere og mere rigtig mad, mad i stykker, vand af kop.
Og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger eller 2 flasker, svarende til 400 ml. Og derudover spise mere rigtig mad, drikke mere af en kop osv.
I forhold til dette, så lyder det som lidt for lidt, hvis dine piger kun ammes 2 gange i døgnet og det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at få dem til at spise lidt hyppigere ved brystet. De fire amninger anbefaler jeg ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her, så giver de plads i maven til mere rigtig mad og samtidig sikres det at barnets væskeindtag bliver fordelt jævn ud over døgnets 24 timer.
Det anbefales at amme eller giver modermælk til pigerne er 12 måneder gamle. De må godt fra 9 måneders alderen begynde at få mere og mere komælk, men de bør ikke gå over til kun at få komælk, før de er blevet et år. Det er en god idé at amme og hvis du ikke kan dette, så bør du give flaske med modermælkserstatning.
Du fortæller at du giver dem modermælkserstatning i grød og mos og det er rigtig godt. Det anbefales at gøre dette, fordi det er med til at energiberige deres skemad. I hjemmelavet mad bør derudover tilsættes en skefuld fedtstof til hver portion, hvis skemaden ikke er lavet udelukkende på modermælkserstatning. Dine piger får naturligt glæde af næringsstofferne i modermælkserstatningen, når den bruges i grød og mos - men det tæller ikke med i væskeregnskabet. De er nødt til at drikke mælk og vand ved siden af, for at få væske nok. De kan altså ikke "spise sig til væske".
Derfor er det vigtigt at du forsøger at tilbyde dem skemad i en mængde som samtidig levner plads til mælk. Det betyder at det kan være bedre at tilbyde dem f.eks. ¾-1 dl. skemad, vand af kop og derefter amme dem - end at tilbyde dem 1.5 dl. skemad, vand af kop og de så afviser brystet eller ikke drikker nok hos dig, fordi deres indtag af skemad har været for stort. Det er svært at finde ud af helt hvor meget de skal spise for at der stadig er plads til mælken - her er du nødt til at forsøge dig frem.
En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes (eller flaske) og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden og tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få mælk først
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker og agurk i hånden at gumle på og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur - måske kl ca 13 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur de tager
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion grød, evt med lidt frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Udgangspunktet bliver nu mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se, så kører planen sådan at pigerne får skemad, når de vågner sammen med vand af kop og så tilbydes de mælk de fire gange i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Jeg kan godt forstå at du prøver at give dem modermælkserstatning af kop for på den måde at øge deres indtag, men det er vigtigt at de også lærer at drikke vand og du skal udnytte at de er glade for vand. Prøv derfor om du kan finde balancen mellem hvor meget mme de får og hvornår de får vand - og overvej evt. om de i stedet skal suppleres med en flaske. Alternativet til brystet er netop en flaske med den alder de har, fordi det ikke kun handler om at give dem mælk, men også sikre dem mælk og dermed væske nok. Og de kan naturligt drikke mere af en flaske og af brystet end de vil være i stand til at drikke af en kop:)
Samtidig har det at få brystet eller få flaske naturligt en beroligende og afslappende virkning, det er dejligt at få mælk på denne måde og derefter skulle sove. Det at få mælk indgår som en naturlig del af deres putteritual i tiden frem - altså inden middagsluren og inden putning om aftenen.
Du skriver at du fornemmer at når de trapper ned til to amninger, så vil de ammes morgen og aften. Hvis det viser sig at være tilfældet og de således afviser brystet og evt. flaske i løbet af dagen, så må du give dem mme før putning til middagslur og så må du prøve at tage dem op sen aften, amme dem mere eller mindre i søvne og derefter putte dem og lade dem sove videre. Man kalder dette for et drømmemåltid og det kan være en god idé at holde fast i dette, for netop at sikre dem mælk/væske nok.
Det er værd at nævne, at du har den fordel at du ammer to piger. Hvis du kan dobbeltamme - kan du det? Så du ammer dem begge samtidig, så vil dette være med til at øge din mælkemængde. Det at stimulere begge bryster på samme tid, vil påvirke din bryst til at producere mere mælk. Det kan altså være med til at sikre dem mere mælk og holde gang i din amning…
Du spørger, hvad du skal stille op, hvis amningen stopper helt og det afhænger af, hvad alder pigerne har. Hvis de stopper nu, så vil det være nødvendigt med en flaske på de tidspunkter, hvor du normalt ville amme. Men hvis de stopper med amning, når de er 10 måneder, så vil de sandsynligvis til den tid være så gode til at drikke af en kop, at de kan drikke nok på denne måde. Samtidig kan de i den alder spise ost, yoghurt osv. som naturligt også kan dække deres behov for kalk - og så må de jo også drikke masser af vand. Men lige nu, hvor du kan amme, vil det være rigtig godt at du ammer og meget gerne forsøge om ikke du kan amme 4 gange i døgnet…
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske