Svar: Tung dreng og skemad
30. juni 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Bobbies mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har ramt det rigtige tidspunkt at starte med skemaden på. Jeres dreng åbner munden, tager fint imod skemaden og spiser godt to gange dagligt - det er rigtig dejligt :)
Det er dog en god idé at holde mængden af skemad lidt nede, så det ikke nedsætter eller fjerner hans indtag af mælk. Det er vigtigt at han stadig får mælk nok - skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk og som den fysisk store dreng han er, så synes jeg ikke han skal drikke mindre end 1000 ml mælk i døgnet med den alder han har, han må gerne drikke mere, hvis han viser behov for det. Derudover kan han få skemad og så vand af kop.
Det betyder i praksis, at det er bedre at give ham ¾ dl. skemad, vand af kop og følge efter med flaske - end at give ham f.eks. 1.5 dl. skemad og han så ikke drikker sin flaske eller ikke drikker nok.
Børn der starter med skemad allerede i 4 måneders alderen vil naturligt have en længere overgangsperiode og det er vigtigt at du ikke lader ham styre mængden af skemad fuldstændig selv. Nogle børn vil åbne munden og tage imod og kan spise meget store mængder - og desværre kan man opleve at de får for meget, at det går for stærkt for dem, så når de så når 6 måneders alderen, hvor de rigtigt skal igang med skemaden, så lukker de munden og vil ikke spise… Det er derfor vigtigt, at du styrer hans indtag og nogle gange kan det være nødvendigt at du holder lidt igen, selvom han virker til at kunne spise meget - fordi det er vigtigt, at skemaden ikke nedsætter hans indtag af mælk, når han ikke er ældre.
Det er rigtig fint at du giver ham skemad to gange dagligt. Dette må du meget gerne holde fast i de næste 1-2 måneder. Omkring 6 måneders alderen vil han sandsynligvis være parat til at få skemad 3 gange dagligt - morgen, frokost og aften - og derudover vil der i denne alder også komme lidt små mellemmåltider ind, så han begynder at få mange små måltider hele dagen igennem. Igen gælder at han bør tilbydes lidt af gangen - det er bedre at han spiser f.eks. 1 dl. skemad 3 gange dagligt end at han spiser et stort måltid på f.eks. 3 dl. en gang dagligt. Lidt og tit er vigtigt.
Det at servere mange små måltider er vigtigt fordi det giver naturlig variation - han får naturligt forskellige typer grød, grøntsager, begynder med kød, fisk, frugt osv. Og det er vigtigt at han på sigt spiser så varieret som muligt. Samtidig er det også med til at holde hans mave igang naturligt, så han ikke får forstoppelse.
Du skal naturligvis også se på om han tisser godt - hvis urinen bliver koncentreret eller bleerne ikke er våde nok, så vil han have brug for mere væske, mere flaske. Lige nu tilbydes han 6 flasker i døgnet og antallet af flasker er meget fint. Dette antal skal bibeholdes indtil han er 6-7 måneder gammel, hvor der kan skrues ned til 5 flasker og derefter til 4 flasker i netop 7 måneders alderen.
Lige nu lyder det som om at jeres plan for dagen fungerer og det er fint, men i takt med at han bliver ældre og skal have flere måltider mad i løbet af dagen, vil det være en rigtig god idé at du arbejder på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og får flaske før han skal sove. På den måde giver du bedst plads i maven til begge dele. Det vil sige en rytme, hvor han vågner, får skemad, vand af kop, leger, pludrer, bliver skiftet, får flaske og bliver puttet, vågner får skemad, vand af kop osv. Det bliver naturligt lettere med en sådan rytme i takt med at han bliver ældre og på den måde arbejder tiden også for jer.
Så for at svare ganske kort på dine spørgsmål, så vil jeg anbefale at du forsøger at give din dreng mindst 1000 ml mælk i døgnet og kan han drikke mere, må han gerne få det, drikker han lidt mindre, så kan dette også være okay - det afhænger dog af om det skyldes for stort et indtag af fast føde. Derudover skal han have vand af kop. Og du skal lægge mærke til hans vandladning, sikre dig at han har gode tunge tissebleer.
Han må gerne få skemad to gange dagligt, men prøv at holde mængden mellem ½ og 1 hel dl. skemad af gangen, så han ikke overfyldes, men stadig har plads i maven til at drikke sin mælk og dermed få sit væskebehov tilstrækkeligt dækket.
Og jeg vil også anbefale dig at du bruger modermælkserstatning i hans skemad og ikke kun koger hans grød på vand. Det er fint at du tilsætter fedtstof, men skemaden bør også tilsættes modermælkserstatning for at blive energiberiget nok. Han skal ikke spise "fedtfattigt" selvom han er en fysisk stor dreng og han vil naturligt have brug for den ekstra energi via maden.
Du fortæller at han ikke har tendens til at overspise og det er rigtig godt. Det er ikke farligt for ham at veje 9 kg, selvom han kun er 4 måneder gammel og det lyder som om at han er rigtig god til at optage næringen fra den mælk og mad han får. Det er hvis han overspiser at du skal være opmærksom, altså har svært ved at fornemme mæthed og sult - men her vil tiden også hjælpe jer og i takt med at han begynder at få en mere fast rytme med skemad til faste tider og mælk før lur osv. så vil hans fornemmelse for mæthed og sult naturligt også blive hjulpet på vej.
Du skal ikke regne med at han bliver ved med at vokse lige så hurtigt. Han vil sandsynligvis ikke tage på i vægt på samme måde, nu hvor han begynder med skemaden og han vil også begynde at bruge sig selv motorisk, begynde at trille, dreje om sin egen akse, få fat på sine tæer osv. og det vil alt sammen påvirke til at vægten ikke bliver ved med at stige. Selvom han vejer 9 kg nu, kan det godt tænkes at han ikke vil veje mere end 13 kg, når han bliver et år…
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og guides igennem skemaden fra 4 måneder til familiemaden ved 18 måneder.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat god appetit! Og fortsat god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske