Svar: Søvn har altid været noget hø
1. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at I har fået udelukket allergi og andre ting og det er godt, at I kan fornemme at Movicolen virker og at jeres datter nu er meget mere glad og har lyst og overskud til at lege:) Det er en start og stille og roligt skal I så naturligvis arbejde på at få skabt lidt gode sovevaner…
I skal have tålmodighed, for jeres datter har ikke nogen gode sovevaner med sig i bagagen. Hun har grædt meget, virket til at have ondt og forbinder naturligt det at sove med noget som ikke er særlig rart - og hun har her naturligt søgt jeres favn og det virker. Når I tager hende op, går med hende, så bliver hun beroliget, hun bliver tryg og kan derefter sove videre - men det er naturligvis uholdbart i længden, hvis I skal gå med hende om natten og derfor skal hun stille og roligt lære at sove uden at være i jeres favn.
Men som sagt tålmodighed og det betyder små skridt af gangen og det første I bør gøre nu er at arbejde på en mere fast rytme for dagen med flere små måltider og også mælk i løbet af dagen. Hun skal stadig have grød og mos, men hun skal nu have mad som smager af mere, mad med mere bid, mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Det vil have god effekt på hendes mave, det vil også påvirke hendes indre ur og hendes fornemmelse for mæthed/sult og søvn/vågenhed. Og det er vigtigt at hun bliver fyldt godt nok op hele dagen, så hun ikke behøver søge jeres favn og dermed brystet om natten, for at kunne sove.
Med den alder hun har vil det være rigtig godt, hvis hun bliver ammet 3 gange dagligt og jeg vil anbefale at disse amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften. Du må også gerne give hende flaske i stedet, hvis du fornemmer at dette vil være bedre for jer begge. Det er helt okay - men mælken skal hun have.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Storebror afleveres i børnehave
Puttes og sover en lille time som nu mellem 8.30-9.30
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det må gerne være mos fra glas. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur 12.30-13. Du må gerne amme, skifte hende, amme igen eller give flaske og derefter putte hende. Ved at give mælk af to omgange med en skiftning imellem kan du måske være heldig, at hun begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk midt på dagen.
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv. En lille portion tykmælk med revne æbler eller frugtmos. Vand af kop.
Powernapper som nu måske blot 20 minutter
Aften 17.30: Familiemad - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen serveret sammen med lidt ris, bulgur eller lignende og sovs. Der skal stadig være moset mad og derudover mad i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca kl 19 - det kan være en lille portion flerkornsgrød, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster eller tilbydes en flaske her.
Som du kan se så er der i min plan flere små måltider hele dagen igennem og en større variation af mad. Som tommelfingerregel bør hun max få grød to gange dagligt, ellers gives grøntsagsmos. De to grødmåltider vil jeg anbefale ligger morgen og som godnatgrød. Netop godnatgrøden inden sengetid vil være rigtig god i forhold til lidt fysisk ro og det at sove bedre om natten og ikke behøve brystet.
Hvis hun søger brystet om natten, så er det vigtigt at du forsøger at trappe natamningen ud, så hun ikke drikker så meget mælk om natten. Du skal forsøge om du kan vænne hende til ikke at få bryst, men i stedet finde ro med stillingsskift og beroligende hænder og således hjælpe hende videre i søvnen uden at tage hende for meget op … I starten kan du stadig tilbyde hende brystet, men du skal gøre det kortvarigt. Altså lade hende die, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.
Det betyder også at hun måske lige nu skal have lov til at komme over og ligge hos dig, når hun har sine opvågninger, så hun kan mærke dig, mærke at du er der, at hun ikke er forladt, at du stadig er der for hende - men så hun lærer at hun ikke behøver brystet og så hun samtidig også lærer at hun ikke behøver komme op i favn og at I ikke behøver gå rundt med hende om natten. Hun lærer altså at blive liggende ned om natten. Når du hjælper hende om natten skal det være med så lille aktivitet fra din side som muligt - jo mindre du kan gøre, jo bedre er det.
Det er altså en gradvis tilvænning, hvor hun skal have mere mad om dagen, mange små måltider hele dagen igennem. Hun skal have mælk inden middagslur, hun skal have mælk aften og sen aften. Hun skal fyldes ekstra op med godnatgrød, så du er sikker på at hun ikke mangler hverken mad eller mælk om natten - og så skal hun gradvist lære at sove uden at komme op og blive vugget i din favn og uden at hun får brystet, når hun vågner flere gange om natten.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske