Svar: Får hun mælk nok?
1. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Pigernes mor
Tak for dit brev og velkommen tilbage. Dejligt at høre fra dig igen og hvor dejligt at høre at I har fået en lillesøster :)
Maya lyder til at være en pige, der er rigtig godt igang med separationsfasen og som derfor lige nu søger dig lidt ekstra og tydeligt har brug for din nærhed, din tætte kontakt. Og jeg kan godt forstå du synes det er svært helt at vide, når hun piver, om det er på grund af alder og udviklingsspring eller om det er fordi hun måske har problemer med sine ører.
Der er dog igen tvivl om at ørene giver problemer og jeg synes du skal få en ørelæge til at se på hende igen for at sikre at der ikke er væske på hendes ører og for at drøfte, hvornår man i givet fald vil overveje at lægge dræn. Du skriver at lægen har sagt at han/hun synes I skal se tiden an. Jeg tænker at det kan være rart for jer at have en plan for, hvordan I skal forholde jer. Du kan bestille tid direkte hos en ørelæge. Det kræver ikke henvisning fra egen læge og jeg tænker at det vil være rart for jer at drøfte Mayas ører og problematikken her med en specialist, som en ørelæge jo er.
Med hensyn til mælk og søgning mod brystet, så vil det være sådan at hvis Maya har ondt i ørerne, så vil hun søge brystet ekstra. Det at die hos dig, vil lette trykket i ørerne, så evt. smerte forsvinder eller mindskes og samtidig vil det at være i din favn være trygt og dejligt for hende, berolige hende, netop når hun har ondt. Hun er jo så lille at hun ikke forstår hvorfor hun har ondt i ørerne og ikke kan forklares, hvad det handler om, hun har bare ondt og her søger hun helt naturligt dit bryst.
Det er dog vigtigt at du prøver at holde antallet af amninger nede og nu begynder at sætte lidt mellemmåltider ind i stedet. Det vil sige at i stedet for at amme hende før formiddagsluren og give frugt efter luren, så skal hun nu have frugt og brød for hun puttes og altså ikke længere ammes.
Det vil være passende med 3 amninger i døgnet - og ja hun får mælk nok. Lige nu ammer du betydeligt mere og selvom du ikke føler at hun drikker særlig meget og hendes indtag ikke er så stort, så får hun mælk nok, hvis du ammer hende 3 gange dagligt. Faktisk kan det at hun ikke ammes så tit gøre at hun vil tage bedre fra, når du så ammer hende, så hun spiser mere effektivt og ikke "slatspiser", som det lyder som om at hun måske har lidt tendens til. Og de 3 amninger sikrer også at hun så spiser lidt mere rigtig mad, bliver fyldt lidt bedre op hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge brystet om natten. Hun kan stadig søge din favn, søge din nærhed, men brystet behøver hun ikke.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og også gerne frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning. Det er også en rigtig god idé at træne at hun nu kan sove uden mælk her, så hun kan blive puttet i dagplejen uden mælk, når hun er 9 måneder gammel…
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30 som nu. Det er godt lige nu at bibeholde denne amning og hjælpe hende til en længere middagslur.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, fiskefilet osv. Der skal være mos og mad i stykker og også gerne lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde med og gumle på. Vand af kop.
Kommer i bad. Gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet - her er klokken måske 20, får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca 20.30, hvor hun lyder til at være klar til at sove. Det er rigtig fint og vigtigt at du fornemmer at hun slipper brystet og ikke er afhængig af brystet i munden, for at falde i søvn.
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes en gang efter behov.
Som du kan se så ligner min dagsplan meget din, største forskel er at det er skruet lidt ned i antallet af amninger og hendes indtag af rigtig mad er sat lidt op.
Du fortæller at din datter har fine våde bleer og du skal naturligvis sikre dig at hun stadig tisser og har godt gang i maven. Hvis hun virker tørstig ud over de tre amninger i døgnet skal du give hende vand. Det er den bedste tørstslukker og det er vigtigt, at hun lærer at drikke vand.
Jeg synes ikke du skal gå over til at give hende flaske, hvis du trives med at amme og I begge nyder amningen. Vælling behøver hun ikke at få - det vil være fint at give hende et bad, derefter en godnatgrød og så amme hende før hun skal sove og hun lyder glad og tryg ved dette ritual.
Du bør bruge enten udmalket modermælk eller modermælkserstatning i hendes grød og mos. Den mad du laver kun til hende, skal energiberiges ekstra og det gør du ved at tilsætte mælk og fedtstof. Du bør også bruge fedtstof på brødet, lave sovs til hendes mad, servere fisk flere gange om ugen osv. som alt sammen med til at sikre hende ekstra fedt. At bruge modermælkserstatning i den grød og mos, du laver til hende er let og du behøver ikke bruge kræfter på at malke ud. At bruge modermælkserstatning i grød og mos burde ikke nedsætte din mælkeproduktion og du kan stadig amme tre gange i døgnet ved siden af og opretholde din mælkemængde ved dette.
Som du kan se af planen, så vil de tre amninger ofte ligge hensigtsmæssigt inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten). Du behøver ikke amme hende før du selv går i seng, hvis hun f.eks. melder sig selv kl 01, så må du gerne amme hende der. Det skal du gøre, som jeres rytme passer bedst.
Når hun bliver 9.5-10 måneder og skal starte i dagpleje, så vil det være fint at du skærer ned til 2 amninger dagligt og det betyder at amningen inden middagsluren forsvinder. I stedet kan dagplejer tilbyde en banan og lidt mælk eller vand af en kop før jeres datter bliver puttet og på den måde får hun her et nyt ritual. Hvis hun er vant til ikke at skulle ammes før formiddagsluren, så vil det være lettere for dagplejer også at putte hende uden amning til middagsluren.
Du kan godt prøve at introducere en putteklud og lade den indgå som en fast del af jeres putteritual. Den kan give tryghed og kan dufte af dig, så hun har lettere ved at sove i sin seng, barnevogn eller måske i en krybbe hos dagplejer, fordi kluden dufter lidt af dig. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at bruge en sådan klud og substitut for mor, men der sker ikke spor ved at du forsøger at introducere den nu.
Du kan også fint forsøge din plan med at øge afstanden imellem jer lidt, så hun starter med at være i din favn, herefter rykker ned og falder i søvn ved siden af dig (som det lyder til at I er igang med) og stille og roligt være mere og mere på afstand af hende, hvor du måske sidder ved siden af hende og herefter ligger hun så i sin seng, med dig siddende ved siden af. Hele tiden skal hun have sin klud hos sig og du skal kærtegne på samme måde, synge den samme godnatsang osv.
På sigt kan pigerne godt blive puttet sammen - og her kan du så gentage ritualet, du starter med at amme, putter lillesøster, sidder ved siden af sengen, kluden er der, du holder i hånd, kærtegner, synger samme godnatsang osv. Når lillesøster bliver 12-18 måneder vil hun sandsynligvis være parat til at du introducere en godnathistorie og både storesøster og lillesøster kan ligge og lytte til historie, få vist billeder osv. og derefter falde i søvn.
Det kan på sigt være en god idé at arbejde på en rytme, for storesøster, hvor hele dagens rytme, kommer til at passe med et puttetidspunkt omkring kl 20. På den måde vil pigerne på sigt kunne blive puttet samtidig. Tiden arbejder altså for jer, men det kræver at lillesøster lige bliver lidt ældre end hun er lige nu:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske