Svar: Baby tygger ikke maden - klar til vores mad?
3. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du er glad for min bog om børn og mad:)
Idéen med bogen er blandt andet, at I kan følge den og trinene i den - som det passer ind i jeres familie. Børn er forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo, og det gælder også deres evne til at kunne holde mad i hånden, føre det til munden, kunne tygge det og bearbejde det. Og nogle børn vil være "forud" og andre børn vil være "bagud" i forhold til min bog. Det vigtigste er, at I forsøger at følge de forskellige trin og hos jer betyder det nu mere mad i hånden og så småt mad i små stykker.
Mad i hånden er vigtigt fordi jeres datter øver sig mundmotorisk. Hun skal lære at fornemme forskellig konsistens i munden, hun skal lære, hvor langt ind i munden hun kan komme en rugbrødsbjælke, en franskbrødskorpe, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke blød frugt osv. før hendes brækrefleks stimuleres. Og hun kan kun lære det ved at I giver hende det og lader hende øve sig.
Hvis I er mest trygge ved bagte og kogte ting, så er det helt fint, så øver I med det. Det kan være rodfrugter, kartofler og lignende der skæres i mundrette stykker og bages i ovnen. Det kan også være kogte stykker af blomkål eller broccoli, som hun får lov til at sidde og gnaske på, evt. med lidt smør, sovs eller lignende på. Og ja, så vil der naturligt komme lidt små stykker af, som hun skal bearbejde, synke. I giver hende lidt at drikke, hjælper hende med at få væske, så hun bedre kan synke det, arbejde med det i munden. I søger for at det hun tilbydes ikke er for tørt - hvis maden er for tør, er den naturligt sværere at bearbejde.
Og så bliver det stille og roligt tid til de små brødhapsere. I fortæller at I er begyndt at mose hendes mad, så den nu er lidt grovere most og det er rigtig fint. Men stadig er det skemad - og det er derfor hun synker maden, sluger den og ikke tygger den. I kan hjælpe hende med at finde ud af at tygge ved at I lige nu prøver at give hende små brødhapsere, f.eks. små bitte bider af en bolle med lidt smør - med fingrene. Ingen ske og ikke nogen gaffel, men med jeres fingre. Prøv at lægge brødhapsen ind i siden af munden på hende, så hun med det samme tygger sammen på den. Den skal ikke være ret stor. Stor nok til at hun kan tygge lidt på den og flytte den rundt med tungen, men så lille, at den ikke kan komme galt i halsen måske bare 0.5x0.5 cm. til at starte med.
Når hun begynder at mestre teknikken med at kunne tygge, så skal I give hende mad på en gaffel og også lade hende selv prøve at tage og spise små hapsere. I skal hjælpe hende med at kende forskel, så hun lærer at den mad, der kommer ind med fingrene eller med gaffel, den skal tygges. Og den mad som hun får serveret med en ske, den kan synkes.
Hun skal stadig have mad med ske, men det vil være rigtig fint at I giver hende lidt små bidder, som hun kan arbejde lidt med i munden og derefter følger efter med lidt på en ske :)
Håber at I her har fået lidt idéer med på vejen :)
Fortsat god appetit og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske