Brev:
Få baby til at sove igennem - 8 mdr.
4. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Få baby til at sove igennem - 8 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dit forrige svar. Meget udførligt og detaljeret som altid med dine svar. - så dejligt. Men vi er nu godt i gang med at skabe fast dagsrytme med måltider og søvn og kigeledes prøver jeg det med at lirke brystvorten ud af hans mund om natten, så han ikke får så megen mælk ad gangen.
Men jeg er altså i tvivl om hvorvidt jeg gør det rigtigt, da vi har nogle forfærdelige nætter med skrig og skrål i flere timer i træk. Jeg ved ikke om det er fordi jeg tager brystet fra ham for tidligt. Det der sker er nemlig, at jeg tager brystet ud af hans mund når han har ammet lidt og prøver at få ham til at sove med beroligende lyde og strøg og han får også sutten. Men han bliver rasende/ked af det, når jeg tager ham fra. Og de sidste par nætter er der sket det, at jeg ammer ham meget lidt, tager ham fra og prøver med sut, kram og strøg, ammer lidt igen, tager ham fra igen og prøver med sut, kram og strøg. Men når jeg har gjort det et par gange bliver han så ked af det og frustreret at han slet ikke vil/kan samle sig om at sutte mere. Og så er han bare ulykkelig og skriger og råber. Så har vi måttet prøve på bedste vis at trøste ham uden bryst med slyngevugge, sut, kram og strøg hos mig og det samme hos far. Men de værste nætter har det været.
Så er det jeg tænker - er det fordi jeg tager ham fra brystet for tidligt? Eller er det "meningen", at der skal være en del konfrontationer med gråd?
Mange siger til mig, at han bliver forvirret over, at han må få lidt, men ikke meget, og at det er bedre at han slet ikke får og på den måde forstår, hvad det går ud på. Der er også nogen der siger, at det er bedre at sige, at eks fra kl. 11- 06 må han slet ikke få noget, men før og efter må han få alt det han vil.
Det andet er at du skrev, at man kun behøver at amme eftermiddag, aften og sen aften fra nu af. Med sen aften, mener du så efter at han er lagt, eks kl. 11? Og det andet er, at du har sagt, at jeg også skal amme og morgenen. Hvornår er dette? Er det tidlug morgen a la kl. 5 eller når vi vågner omkring kl. 7 inden morgenmaden? Og er denne morgenamning midlertidlig da du skriver at de kun behøver at amme middag, aften og sen aften fra nu af?
Nå, håber du kan svare på mine mange mærkelige spørgsmål. Vi er bare lidt usikre, og vi har hørt, at det vigtigste i denne situation er, at man skal være sikker, så barnet mærker, at man vil det her og er selvsikre :-)
Mange hilsner
Katrine