Svar: Tandbørstning er absolut ikke sjovt
4. juli 2014
Alder:
13 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at få børstet tænder og jeres dreng skal have børstet sine tænder to gange dagligt - morgen og aften. Det er dog en rigtig god idé, hvis I kan få vendt situationen til noget hyggeligt og ikke en magtkamp - han skal jo have børstet sine tænder de næste mange år frem, så det er vigtigt at det er så positiv en oplevelse som muligt.
Det er vigtigt at han er så tryg som muligt og du fortæller at I har forsøgt forskellige tidspunkter, forskellige steder, siddende, liggende osv. Og det er rigtig godt - I er nødt til at prøve jer lidt frem. Nogle gange kan det være bedst, hvis han kan sidde på dit skød eller på bordet med ryggen mod dig og foran et stort spejl. Når han sidder på dit skød, vil han måske være mere tryg. Når han sidder i din favn men foran et stort spejl, så vil han føle sig tryg samtidig med at han kan se, hvad der foregår. Det kan du prøve.
En lille sang kan være en god idé, fordi han så lærer at du kun børster imens du synger og at det derfor snart er slut. Det kan hjælpe ham til at finde ud af at tandbøstning også har en slutning og det bliver derved lettere for ham at holde det ud.
Det vil ofte være en god idé at give ham en tandbørste i hånden, som han selv kan sidde med og bide i og gumle lidt på, før du går igang med at børste tænderne - og lad ham beholde tandbørsten i hånden imens du børster med den anden.
Prøv at børste hans tænder på samme måde hver gang, så du starter med at børste f.eks. alle tyggeflader og derefter børster ydersiden af tænderne og tilsidst indersiden af tænderne. Når du gør det på samme måde hver gang, så lærer han rutinen at kende og igen vil det hjælpe ham til at fornemme, hvor langt du er nået og at det snart er slut.
Hvis I er nået dertil, hvor han er fuldstændig panisk, så kan det være nødvendigt at du i en periode ikke kræver at alle tænderne skal børstes lige godt. Det er vigtigt at han gøres helt tryg og i takt med at han bliver tryg, så kan du så børste flere tænder og mere grundigt. Jo flere gange han kan opleve at det ikke er slemt, jo bedre vil han naturligt kunne acceptere og vil også stole på, at det du gør ved ham faktisk er okay og noget han kan klare.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske