Svar: 5½ mdr og kræsen
17. december 2004
Alder:
5 mdr.
Kære AM
Umiddelbart tror jeg at der er en sammenhæng imellem at din lille dreng rækker tungen ud af munden og ikke længere er så interesseret i maden og det at han ofte tager sit behov på flaske i stedet. Hvor meget mælk får han? Han skal naturligvis fortsat have en del mælk, så længe han ikke er ældre, men der skal også være plads til anden mad. Eller sagt på en anden måde. Det er okay at maden ikke udgør hele måltider, hellere små hyppige måltider end få store og med tiden vil maden så kunne gøre det ud for en flaske - det kommer gradvist. Men det er altså en balance.
Tilbyder du vand/mælk af kop under måltiderne eller kun flaske? Han er jo stadig kun en lille dreng og derfor skal du ikke presse ham unødigt, - lidt har også ret. Men samtidig gør øvelse også mester.
Det er altid en rigtig god idé at give mere af den "sunde mad" til at starte med og så vente md frugtmos til senere, netop for ikke fra starten at vende barnet til det søde. Jeg kan derfor godt forstå at du fortsat forsøger med grøntsager og synes også det er en rigtig god idé.
Såvidt jeg kan læse ud af dit brev, så laver du grøntsagerne selv - prisværdigt og godt. Nogle børn kan dog godt lide grøntsagsmos på glas og måske skulle du prøve dette, således at du f.eks. selv laver lidt kartoffelmos og så kommer et par skefulde grøntsagsmos fra glas på (altså en blanding af din hjemmelavede mad og den industrielt fremstillede).
Dertil kommer at han måske har brug for nye smagsoplevelser og det lyder som en god idé at forsøge med havregrød og øllebrød, når han bliver 6 mdr. Fra 6 mdr´s alderen kan han også tilbydes kogt kød og fisk, lidt sødmælk af en kop eller som indgår i madlavningen og på den måde kan han i løbet af få uger få meget mere af familiens mad og dermed nye smagsoplevelser.
Han kan også i en alder af 6 mdr. sidde kortvarrigt med ved bordet i sin høje stol, altsammen noget der er med til at øge interessen for at spise.
Jeg tror derfor du skal tage det stille og roligt og se om ikke det ændrer sig i løbet af den næste måneds tid og indtil da måske forsøge med nye smagsoplevelser i form af en blanding af hjemmelavet og købt mad.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske