Svar: Afføring 7 mdr
17. december 2004
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Når barnet begynder at få mere fast føde og f.eks. begynder på rugbrød osv. så er det naturligt at afføringen også bliver mere fast. Den må ikke være så fast at barnet får ondt eller har svært ved at komme af med det, men er barnet upåvirket og maven tilsyneladende fungerer så er det okay.
Umiddelbart lyder det ikke som om din søn har behov for laktulose, da han ikke har ondt og også kommer af med afføring flere gange dagligt. Jeg synes derfor ikke at du behøver at give dette. Bliver det nødvendigt skal du dog ikke være nervøs herfor. De børnelæger som jeg har talt med anbefaler laktulose og oplyser at dette ikke skader børnenes tarmsystem.
Ud over f.eks. havregrød om morgen, så kan det være en god idé at give frugt, som er med til at holde maven igang. Især i denne tid kan mandariner og appelsiner være med til virkelig at sætte gang i maven. Det kan du prøve men ikke i alt for store mængder. Det er også en god idé at give lidt kogte stykker gulerod, ærter, majs osv. sammen med rugbrøden til middag, da også dette er med til at holde maven igang. Måske vil du opleve at det kommer helt ud igen, men det gør ikke noget. En portion yoghurt/A38 er også godt for maven.
Hvis børn har hård mave skal man naturligvis også være sikker på at det ikke er fordi de mangler væske. Sørg derfor for at give ham vand i løbet af dagen, som han kan drikke af en kop.
Det lyder umiddelbart som om din dreng trives og er godt igang med overgangskosten, maven skal bare kunne følge med:o)
Fortsat held og lykke og god jul til jer også.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske