Svar: Flytning 1 år
17. december 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Du er ikke pylret, men gør dig naturlige bekymringer og det følger med det at være mor:o)
Der findes ikke nogen gængse regler for, hvordan flytning påvirker børn. Børn er jo meget forskellige og nogle er mere følsomme end andre. Det betyder at nogen tager det i stiv arm, hvor andre bliver kede af at se alt blive pakket ned.
Jeg tror det vigtigste er hvordan I som forældre har det. Hvis din datter mærker at du stresser, så bliver hun urolig, men hvis hun fornemmer at du tager det roligt og glæder dig, så vil hun også tage det mere roligt.
Derudover så er det vigtigt at hun netop får sine ting med sig, altså sover i egen seng, sidder i egen stol og har sit legetøj hos sig, - alt det hun kender og som giver tryghed. Det er nogle meget fine overvejelser du har gjort dig her.
Umiddelbart tror jeg det vil gå ganske stille og roligt, hvis bare du er opmærksom på hende og støtter og opmunterer hende, hvis du oplever at hun pludselig bliver ked af det - præcis som du plejer at gøre i andre situationer.
Der kan være sådan noget som nye lyde, anden belysning, osv. som kan påvirke barnet, når det f.eks. skal sove på et nyt værelse, men ofte vænner barnet sig til det meget hurtigt og glæden over at flytte til et ofte større hus, få egen have osv. giver så mange glæder og oplevelser at barnet ofte glemmer stedet, det kom fra.
Tag du det bare stille og roligt, som tingene kommer. Lad være med at tage sorgerne på forskud, men se hvad der sker.
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske