Svar: Gå og stå hvornår?
18. december 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Gitte
Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogen børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som Nichlas nu skal igennem og det kan som sagt gå hurtigt med også tage måneder. Da Nichlas ikke kravler eller rejser sig ved ting endnu, så er der fortsat nogle pfaser han skal igennem. Der er derfor ingen idé i at I forsøger at få ham til at gå imellem jer, så langt er han ikke nået endnu.
Det er jo altid en god idé at hjælpe barnet til at kravle først. Nogle børn springer dog kravlestadiet over, men da Nichlas gerne vil fra siddende stilling og om på maven, så synes jeg du skal prøve at hjælpe ham ved at lægge ham i kravlestilling.
Når han ligger i kravlestilling, så skal du ikke forsøge at flytte på hans hænder og fødder, dem flytter han når han har styrken til det, men i stedet hjælpe ham med at rokke frem og tilbage, - det er fra rokkende stilling at børn begynder at kravle. Hvis I har glatte trægulve, så kan det være en god idé at sy et par skindlapper på hans bukseknæ, så han står bedre fast på knæene eller udnytte nogen af julebesøgene, hvor der måske er gulvtæppe til at forsøge kravleriet.
Man skal ikke pace børn, men må gerne støtte dem i den udvikling de er i og det betyder at du gerne må støtte ham i at kravle og i at rejse sig ved ting, men at gå lyder som om det er for tidligt. Det er vigtigt ikke at gøre ham utryg, men at lade ham tage det i eget tempo.
Til sidst vil jeg lige sige at der intet usædvanligt er i, at et barn på et år endnu ikke går. De fleste børn er ældre, når de tager deres første skridt, så det skal nok komme:o)
Fortsat held og lykke og glædelig jul til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske