Brev:
Ved spisebordet
18. december 2004
Alder:
18 mdr.
Ved spisebordet
Hej Helen
Vores dejlige søn på 18 mdr har altid elsket at spise :-) og lærte hurtigt at spise selv. Således spiser han både med ske og gaffel faktisk uden at spilde. Han bruger også hænder ind imellem, alt efter hvad der er nemmest, men han har aldrig haft lyst til at smadre maden rundt i hovedet eller smide med tallerkenerne - maden er nok for vigtig, hihi.
Det går stadig virkelig fint, men nu er han jo ved at blive større og jeg vil høre om nogle af de ting han får lov til - som er mange - er uhensigtsmæssige på længere sigt...
Han spiser ofte optil halvdelen af sit måltid fra min tallerken - det får han lov til, det er det samme der er på og jeg tror nemlig at det er fordi han vil sikre sig dette. Fra andre har jeg hørt (bl.a. pædagoger) at det er sundt at man sætter nogle grænser ved bordet, f.eks. at barnet spiser fra sin egen tallerken.
Han spiser ikke fra sin fars, der har vi sagt nej hele tiden, for far-mand putter chili på alt og det er uspiseligt for andre end ham selv:-) Det forstår han udenmærket... bør jeg også sætte grænse ved min tallerken eller er han stadig så lille at han stadig eksperimenterer og det vil gå i sig selv igen? (han bliver vred hvis jeg nægter ham til til aften - morgenmaden er ok for der er det ikke til diskussion, han kan nemlig ikke tåle min mælk...)
Jeg er i virkeligheden ligeglad, men jeg ønsker ikke at han som 4-årig spiser fra alles tallerkener så hvis det er bedre at begynde nu, gør vi bare det.
Desuden sidder han i Tripp Trapp stol, som vi for en måneds tid siden har fjernet bøjlen på, da han selv kravlede op og ikke kunne være på den pga bøjlen. Det går fint med at komme op og ned, men han sidder vanvittig uroligt mens vi spiser. Han står ikke op, for der er jeg ret hysterisk (han faldt for et par uger siden fra toppen af den så vi måtte være på hospitalet to dage til observation..) men han roder rundt, sidder baglæns osv. Det siger vi ikke noget til, han er glad og spiser sin mad, men er det også uhensigtsmæssigt på lang sigt?
Sidst er han begyndt at gå ned fra sin stol før han egentlig er færdig, f.eks. for at løbe rundt om spisebordet :-). Min mand giver ham så lidt mad ind imellem når han kommer over til ham... Han mener at han er for lille til at vi kan forlange at han skal blive siddende til han er mæt. Hvad mener du?
Jeg spørger for jeg er tilbøjelig til at give min mand ret, men de fleste andre jeg høre om siger at "maden spiser man ved bordet og kun ved bordet"... Min søn går tit rundt med noget frugt eller andet mad, krummer lidt hist og pist men så støvsuger jeg bare.... Er jeg for blød? Giver det ham dårlige spisevaner?
Jeg har læst at man kan begynde at lære dem bordskik når de mestre både kniv og gaffel og ske og det er jo ikke endnu. Vi har dog sat grænsen ved at vaske hænder i mælken. Han fik lov i nogle måneder, glemte det så ad sig selv, og så kom min mor og fik ham til at gøre det, for "det så jo så sødt ud", fnis... Og så genfandt han fornøjelsen, men her sagde vi altså nej. Det har han accepteret fint...
Det var lige lidt om madvaner - håber du har nogle gode tanker :-)
Rigtig glædelig jul
Iben