Svar: Ved spisebordet
18. december 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Iben
Det er jo et meget hodningsmæssigt spørgsmål du stiller og der findes jo ikke egentlige faste regler for dette. Jeg kan jo ikke sige 'sundhedsstyrelsen anbefaler', men kun komme med min egen holdning eller tanker omkring det og det må du gerne få.
Jeg synes i princippet at børn skal sidde ved bordet, når de spiser. Jeg synes det er er uskik med børn som render rundt omkring bordet, og hver gang de kommer forbi mor/far, så får de en bid mad i munden og render videre.
Det er klart at børn ikke kan sidde ved bordet i flere timer, som voksne jo ofte kan og derfor mener jeg at de skal have lov til at gå fra bordet, når de er færdige med at spise.
Det er også min holdning at børn sidder nogenlunde ordentligt, når de sidder ved bordet. Man kan ikke forvente at et barn på 1½ år sidder bomstille og det er helt i orden, at de bevæger sig lidt, men de skal ikke sidde bagvendt på stolen eller lægge fødderne op på bordet. Her børn man fortælle dem at de skal sidde rigtigt og spise deres mad.
Når de bevidst sidder og smider med maden, eller vælter deres glas med vilje, skubber tallerken fra bordet osv. så er de i mit hoved færdige med at spise. Ofte under store protester, når man fjerner tallerkenen og derfor kan de få en chance mere, med besked om ikke at smide med maden, men gør de det igen, så fjernes tallerken og de er færdige med at spise.
Med hensyn til at sidde hos mor og smage fra hendes tallerken, så synes jeg dette er helt i orden. Det er hyggeligt samvær. Dog bør det ikke være 'måden at spise på' således at barnet kun kan spise på denne måde, men en gang imellem er det okay. Og netop som du beskriver, hvor det ikke er ved alle måltider, så synes jeg det er i orden. Din dreng forstår jo også reglerne og ved godt at der allerede nu er forskel på mors og far tallerken og på måltider morgen og aften.
Det er altid svært at finde balancen imellem at have det hyggeligt ved måltiderne og sætte grænser og opdrage, men netop ved nogle gange at sætte grænser, bliver måltidet hyggeligere for alle parter.
Rigtig god jul til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske