Svar: Mad og væske
7. august 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og ro på :)
Dagsplanen du sender ser umiddelbart fin ud. Det lyder meget passende med ½-1.5 dl. skemad af gangen - det er fint ikke at give hende mere, netop for stadig at holde plads til mælk i maven. Og derudover skal hun så have vand af kop, som hun naturligt bliver bedre og bedre til at drikke mere af.
Det er rigtigt at jeg i denne alder ofte anbefaler mere mælk, og først 4 flasker i 7 måneders alderen - men når det er sagt, så fortæller du jo at hun tisser, at hun tager fint på, at hun er glad og lyder til at trives. Og man kan ikke nøjes med kun at se på tallene, man er også nødt til at se på, hvordan hun har det :)
Jeg vil anbefale, at du forsøger at bibeholde de 4 flasker i døgnet - også når hun bliver 7 måneder. Det er vigtigt, at I ikke får trappet ud af flaskerne for hurtigt. Derudover tænker jeg, at du skal prøve at give hende en flaske sen aften - jeg ved godt at du skriver, at hun nu er begyndt at sove igennem fra kl 20 til 07 og det er naturligvis rigtig dejligt - men for at sikre hende lidt mere mælk/væske, så kunne det være en idé at give hende flaske sen aften før I selv går i seng. I behøver sandsynligvis ikke vække hende eller tage hende op - prøv om I kan give hende flasken imens hun ligger i sin seng, lad hende drikke mere eller mindre i søvne og lad hende så sove videre.
Netop flasken sen aften er vigtig, fordi den sikrer et ekstra væskeindtag og hvis den ligger før I går i seng, så kommer hun stadig til at sove godt om natten og I får også jeres nattesøvn :) Dertil kommer at jo ældre hun bliver, jo mere vil maden om dagen tage over og antallet af flasker om dagen nedsættes - og for at få hendes væskebehov dækket, vil det være naturligt, at hun drikker en flaske sen aften. Det kan også godt tænkes, at hun selv på sigt vil begynde at vågne sen aften, netop fordi hun faktisk har brug for en flaske her, men I må som sagt meget gerne tilbyde den allerede nu:) Når hun f.eks. bliver 8 måneder, vil det ofte være passende med 3 flasker og de ligger ofte rigtig godt, hvis de ligger inden middagslur, aften og sen aften.
Du må gerne som nu slå grød og mellemmåltid sammen, så hun sammen med sin grød får lidt frugt, for igen at give bedre plads til mælken. Det er helt okay.
Du skal naturligvis have hende under opsyn, når hun sidder med noget selv, gumler, smager, gnasker :) Hvis du er meget urolig for det, så kan du overveje at tage et første hjælps kursus. Der findes mange muligheder i det område, hvor du bor. Du kan også læse om førstehjælp i min bog om børn og mad, som du jo har:) Og så kan du også overveje, om det vil være en idé hos jer med et frugtnet. Det laver blandt andet Nuby og Sassy og de sælges i større babyudstyrsforretninger.
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det som sagt giver lidt ro :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske