Svar: Ostehaps
7. august 2014
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for det korte præcise spørgsmål :)
Ja din dreng må gerne få ostehaps. Han må også gerne få andre former for ost - det kan være ost, som du selv spiser, og som du skærer i stænger eller skærer en skive af.
Han må også gerne få smøreost, som kan købes med forskellige krydderurter, det vil han måske godt kunne lide :) Og han må også gerne få revet ost på pasta eller andre retter, hvor det passer godt ind.
Ost er en rigtig god kilde til kalk og det er derfor en god idé at give ham ost. Ost indeholder dog også en del salt og derfor skal du naturligvis medtænke, hvor meget ost og dermed salt han får :) Og ostehaps indeholder faktisk en del salt, også i forhold til mange andre oste - man kan dog sige, at en enkelt ostehaps naturligt holder mængden nede, men hvis han spiser mange af gangen, så kan du godt overveje om han skal have et alternativ.
Når ostehaps er populær skyldes det sandsynligvis, at det ikke lugter eller smager særlig meget af ost, så mange børn kan godt lide det, og det er en god måde at lære at spise ost på. Men du kan forsøge dig frem - en helt mild skæreost, der ikke er lagret vil måske også være noget for din dreng :)
Ostesovs kan du lave af rigtig mange slags oste - det kan være en Riberhus eller en Cheasy skæreost. Du kan også købe revet ost i poser… Du kan også besøge den lokale ostehandler og spørge hvad de vil foreslå dig og naturligvis få et par smagsprøver på deres forskellige oste:)
Fortsat god appetit og god ostejagt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske