Brev:
Kræsen pige er vred ved bordet
7. august 2014
Alder:
20 mdr.
Kræsen pige er vred ved bordet
Kære Helen,
Jeg skriver til dig fordi min pige på 20 mnd er ret kræsen. Det problem har jeg affundet mig nogenlunde med, men det har resulteret i at hun har nogle ret kontrære reaktioner når vi skal spise.
Her er et kort oprids af forløbet som startede for ca 9 mnd siden:
Da hun skulle lære at spise gik hun næsten direkte fra modermælk til rigtig mad. Hun sprang altså praktisk talt grød og mos over.
Hun spiste alt indtil 2. dag i vuggestue. 1. dag i vuggestuen spiste hun en kæmpe portion frokost, 2. dag nægtede hun. Siden hen er hun langsomt blevet mere og mere selektiv.
De første 4-5 mnd efter vuggestue-start lod vi hende reagere og gav hende den mad hun kunne lide, fordi vi tænkte at det bare var en midlertidig reaktion på at starte i vuggestue. Derefter begyndte vi at lægge ny strategi og lave samme mad til os alle tre.
Det hun vil spise er brød (ikke rugbrød), en del grøntsager, frugt, pasta, ris og havregrød. Hun spiser ikke pålæg, sovs, kødsovs, kød, fisk, kylling, risengrød, kartofler, kogte grøntsager, yoghurt, kager, is etc. etc.
Vi tilbyder hende det vi andre spiser og hun bliver meget vred hver gang vi gør det. Vi har prøvet at lade hende tage fra fadet selv, vi har forsøgt at lægge det på tallerkenen inden hun sætter sig til bords, vi har forsøgt at lave børnevenlig mad så alle spiser det samme, hun er ofte med til at lave maden og kan godt lide processen, vi taler aldrig om hendes kræsenhed når hun hører på det, vi prøver at flytte fokus: spise foran tv'et, synge, grine, lege mens vi spiser. Vi tvinger ikke mad i hende på nogen måde og hun er godt polstret så det er ikke fordi hun ikke får nok mad.
MEN hvis bare det blev ved at hun var kræsen! Desværre har det udviklet sig til at de fleste måltider er lidt af en ubehagelig oplevelse for os alle tre, fordi hun bliver vred hver eneste gang hun ser "fremmet" mad på bordet. Det er tit hun slet ikke vil op på sin stol, nogle gange vil hun helst sidde hos mig, men det ender også tit dårligt (måske fordi jeg efter flere måneder med hende på skødet er blevet ret træt af ikke at kunne spise uden hende foran mig).
Vuggestuen beretter det samme, nemlig at hun er vred ved frokostmåltiderne når der ikke er rene ris/ ren pasta på menuen. Til gengæld spiser hun jo voldsomt meget formiddagsmad og eftermiddagsmad.
Vi har i forsommeren forsøgt at lade hende sidde på gulvet og skrige imens vi andre spiste. Vi droppede den strategi efter et par uger, fordi det simpelthen ikke var spor sjovt for nogen af os.
Få gange har vi oplevet at hun pludselig har villet spise noget nyt. Det sker kun når hun er sammen med sin mor og far - aldrig i vuggestuen. Men få dage efter hun er begyndt at spise det nye holder hun op igen. Hendes mad-repertoire bliver altså ikke udvidet og hvad værre er har vi sjældent nogle succesoplevelser ved bordet.
Jeg tænker at det hele handler om stædighed. Tror selvfølgelig godt at hun kan lide is, risengrød og kødsovs, hvis bare hun gad at smage på det. Og så tror jeg at ny mad gør hende enorm usikker og utryg.
Nu efter 4 ugers ferie havde jeg faktisk troet at det ville vende, men vi har status quo.
Jeg vil meget gerne høre hvordan du tænker, at vi kan bryde den dårlige karma omkring måltiderne, så hun accepterer at sidde til bords selv om der er mad som hun ikke bryder sig om på hendes tallerken. Vi kan jo ikke servere pasta hver dag.
På forhånd mange tak for hjælpen,
Bedste hilsner,
Lone