Svar: Jerntilskud - 6 mdr.
21. december 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Mari-Louise Melchior
Det er korrekt at børn som får min. 400ml jernberiget erstatning ikke behøver jerndråber og i dette regnskab tæller vællingen også.
Din datter får, så vidt jeg kan regne ud 400ml erstatning dagligt og behøver derfor ikke jerndråber ved siden af, men hvis hun nogle dage ikke når op på dette, bør du give jerndråber.
Da hun ikke er så interesseret i flasken, synes jeg du skal give hende lidt mælk af en kop til måltiderne, så du således er sikker på at hun både får mælk nok, men også så hun jernmæssigt er dækket godt nok ind.
Du kan f.eks. give hende blå allomin 2, som kan tilberede med koldt vand og som derfor kan serveres af en kop, så hun vender sig til dette og dermed også langsomt kan overgå til at drikke komælk af en kop (sødmælk) i takt med at hun bliver ældre. I en alder af 6 mdr. må hun gerne få små slurke sødmælk, men for at dække hendes jernbehov kan det være en fordel at fortsætte med erstatningen og i flaske bør hun fortsat altid få erstatning/vælling.
Det kan være en fordel at give det af et snapseglas, da hun bedre kan forme læberne omkring dette. Vand kan hun stadigvæk tilbydes, som tørstslukker imellem måltiderne.
Fortsat held og lykke med hende og også god jul til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske