Brev:
Vil kun spise babymad - 9 mdr.
21. december 2004
Alder:
9 mdr.
Vil kun spise babymad - 9 mdr.
Hej Helen
Min søn er 9 mdr. Han måler ca. 75-77 cm og vejer 12 kg. Han er altså en fin og velnæret dreng, der stortrives.
For et godt stykke tid siden begyndte vi at introducere rugbrødhapsere med leverpostej for ham. De første gange var det den helt store åbenbarelse for ham. Han så helt beæret ud over at få lov at spise "rigtig" mad. Men det varede kun kort... Nu gider han ikke rigtig spise det længere.
Vi giver ham bondebrød med leverpostej og har også prøvet få gange med banan og smørbart figenpålæg - det er det samme.
Han spiser måske 2-3 hapsere og så vender han hele kroppen væk fra een, og han VIL bare ikke.
Jeg står lidt fast på mit: Han SKAL bare lære at spise det. Så jeg giver ham ikke noget andet. For min tanke er, at så er han bare ikke sulten nok. Han får det tilbudt een gang mere, og ellers bliver han ikke tilbudt noget før til næste måltid.
Det lyder måske lidt hårdt. Men eftersom han er en stor dreng, der stort set altid er glad, så ser jeg ikke noget problem i det. Han skal jo nok give lyd fra sig, hvis han er ved at dø af sult...
Desuden skal det nævnes, at der har været flere gange, hvor han har taget godt for sig af leverpostejsmadderne, så jeg ved jo, at det ikke er fordi, han ikke kan lide det.
Men det er det helt store show hver dag, når han skal have rugbrød. Han er en meget bestemt lille herre, der har fundet ud af, at han er sin egen. Så han kniber munden sammen og laver flitsbue i den høje stol.
Jeg prøver ikke at tvinge det i ham. Når han ikke vil, så fjerner jeg det bare.
Men det er altså træls! Har du nogle gode råd?
Desuden er det jo meget længe siden, at vi begyndte at gøre hans grøntsagsmos grovere og grovere. Og det er gået fint. Men nogle gange - hvis der er en klump - så kaster han altså op. Man kan bare se, at drengen får brækfornemmelser, og så kommer det hele bare op.
Vi har prøvet at give ham ris med nøjagtig det resultat - han kan simpelthen ikke synke det. Synes det er meget mærkeligt!
Håber, du har nogle gode råd. Jeg kunne godt tænke mig, at han begyndte at få mere "rigtig" mad - især rugbrød. Nu har han spist grød så længe...
Med venlig hilsen
Ermelin