Svar: Vil kun spise babymad - 9 mdr.
21. december 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Ermelin
I en alder af 9 mdr. er overgangsperioden ved at være slut, mange børn har dog fortsat lidt svært ved for store stykker mad på dette tidspunkt. Øvelse gør dog mester.
Jeg vil foreslå at du fortsat forsøger med små stykker brød og små stykker grøntsager. I stedet for ris kan du forsøge med lidt godt kogte pastaskruer.
Som du selv skriver så er det vigtigt at tilbyde ham famliens mad og ikke længere lave 'specielle retter'. Netop fra nu af og frem til 1 års alderen vil de fleste børn fortsat have en naturlig nysgerrighed og lyst til at prøve nyt. Samtidig så sker der også en stor udvikling med ham, hvor han vil kravle og begynde at gå mere rundt og derfor bruger mere energi og er mere sulten. Når han bliver et år, så vokser han ikke så meget og den naturlige nysgerrig er mindre. Det er derfor vigtigt at tilbyde så meget forskelligt som muligt, med den alder han har nu.
Måske trænger han bare til 'lidt fornyelse' - ligesom mor:o)
Prøv sammen med rugbrødshapserne at tilbyde lidt kogte ærter, majs, gulerod og også gerne lidt rød pebberfrugt i stykker. De gule, grønne, røde, orange farver appellerer til synet og virker indbydende sammen med en kedelig leverpostejsmad.
Giv ham i øvrigt det samme som I andre spiser, naturligvis skåret ud så han kan kapere det. Han må også gerne få lidt sovs og lignende, så risene ikke 'klæber' for meget.
Som sagt så gør øvelse mester og det skal nok komme.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske