Svar: Lidt om jern og kost
22. december 2004
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du skriver ikke hvor gammel din dreng er, men jeg går ud fra at han må være omkring 6 mdr. siden du spørger til jerndråber og kost.
Med hensyn til parabener i jerndråber, så indeholder ingen af de produkter der er på markedet idag, skadelige parabener. En stor glæde, for dig og alle andre, er at Medic Team, som bl.a. producerer jerndråber, er på trapperne med et nyt produkt, som er helt uden parabener over hovedet og så smager de tilmed godt! Så der er lys forude;o)
Der findes ikke noget alternativ til jerndråber. Man kan godt få forskellig miksturer som 'Kräuterblut' og 'Kinder vital', men sundhedsstyrelsen anbefaler ikke dette.
Så mit forslag er at du sørger for at din søn får min 400ml erstatning dagligt og ellers afventer at de nye jerndråber kommer på markedet.
Med hensyn tilmælk og mælkeprodukter, så bør dette være sødmælk og sødmælksprodukter. Cultura er så vidt jeg ved lavet på sødmælk og derfor i orden. Om 'den leende ko' er sødmælksbaseret ved jeg ikke, alternativt kan du jo købe en fuldfed ost og selv skære nogle ostestænger. Måske er 'ostehaps' på sødmælk, det kan du undersøge.
Hvis I er i byen en dag og der ikke forefindes fed ost og din søn derfor spiser en lettere variant, så sker der ikke noget ved det. Men det er en god idé at holde sig til de lidt federe mælkeprodukter, sålænge han er under et år. Fra et års alderen kan han få letmælksprodukter og fra 3 års alderen skummet-/minimælk.
Omkring 1 års alderen kan du begynde at give en multivitamin tablet med kalk, som så kan knækkes over. Med den alder jeg tænker at han har nu, vil han være for lille til en tablet. Spiser han dog varieret og tilbydes generel sufficient kost, burde han blive dækket ind. Det er kun D-vitamin og jern som anbefales som ekstra tilskud. Alternativt kan man give ACD-dråber, som gives til for tidligt fødte børn, men det er altså ikke den normale anbefaling.
Som sagt ved jeg ikke hvor gammel din søn er, men hvis han får min 400ml erstatning dagligt + måske en lille portion yoghurt (sødmælk), grød eller mos x flere, eller tilbydes små stykker grønt og frugt, kød, fisk mv. så ser det fornuftigt ud.
Det er vigtigt lige at vide at jerntilskudet skal sikre at han ikke mangler jern, når han går ind i sit andet leveår.
Fortsat held og lykke med ham og også god jul og godt nytår til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske