Svar: Vægt - 1 år
22. december 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Jeg synes umiddelbart ikke at det lyder alarmerende, og der ligge jo en naturlig forklaring i det at hun har været syg. Samtidig så tager børn ikke så meget på fra 1 års alderen.
Jeg synes umiddelbart godt at du kan bibeholde letmælken, men du kan fortsat give hende sødmælksyoghurt og du kan også komme en klat fedtstof i havregrøden. Den øvrige mad hun får, bør dog være det samme som jeres og her behøver du umiddelbart ikke at tilsætte ekstra fedtstof.
Hun skal naturligvis have lidt smør eller lignende på rugbrød, men det vigtigste er at hun har fået appetitten tilbage og mon ikke hun tager lidt på igen i løbet af julen, som jo ofte både står på risengrød med smørklat og ris alamande med fløde. Dertil kommer jo flæskestegen og den søde konfekt:o)
Jeg tror du skal tage det stille og roligt, tilbyde hende en varieret kost og fokusere mere på at hun bibeholder lysten til at spise, fremfor hvor meget fedt hun indtager.
Rigtig god jul og fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske